دوره 1, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • نگاهی به کنایه‌های قرآنی با رویکرد تأویلی 

    توحیدی, امیر؛ کیانی, مرضیه؛ صادقی, زهرا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-08-22)
    یکی از اسلوب‌های بیانی که در قرآن کریم، فراوان به کار گرفته شده کنایه است.این روش در عین زیبایی خاص خود یکی از مؤلفه‌های اعجاز بیانی قرآن را تشکیل می‌دهد.از آنجا که کنایه در اصل به معنای غیرمستقیم و غیرصریح، سخن گفتن است ...

  • زبان وعد و وعید در قرآن، چالشها و مختصاتِ آن 

    ملایری, موسی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-08-22)
    قرآن کریم مکرر از زبان وعد و وعید بهره می¬برد. گروه¬هایی را تهدید به عذاب بی¬پایان کرده و گروه¬هایی را به بهشت جاودان وعده داده است. متکلمیـن وعیدهای قرآن را مورد تأمل جدی قرارداده و در باب مفهوم و مقصود آن¬ها آراء متفاوتی ...

  • تحلیل دیدگاه فریقین در تفسیر آیۀ وضو و بررسی پیشینۀ تاریخی اختلاف در آن 

    حاجی اسماعیلی, محمد‌رضا؛ منصوری جوانمردی, موسی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-08-22)
    وضـو عـبادتی¬است که پیامبر(ص) در برابر دیدگان مسلمانان انجام¬داده واین جریانی موقت و ویژه دورانی معین و محدود نبوده تا نشانه¬های آن از دیده¬ها پنهان و چگونگی¬اش پوشیده بماند پس اگـر چـنـین بوده، این اختلاف¬های موجود ...

  • احمد بن محمد بن خالد برقی در آیینه المحاسن 

    معارف, مجید؛ قربانی زرین, رضا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-08-22)
    در این تحقیق پس از کاوشی درباره شخصیت احمد بن محمد بن خالد برقی و پدر وی محمد بن خالد در کتب رجال و فهرست و همچنین بررسی اسناد بخش بر جای مانده از کتاب المحاسن در مقایسه با اسناد الکافی نتیجه گرفته می‌شود که برقی پسر از ...

  • بررسی و تحلیل کلام نفسی اشاعره وتأویل قرآن از نگاه علامه طبابایی 

    اعرابی, غلامحسین (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-08-22)
    پس از راهیابی اندیشه‌های دینی و فلسفی به حوزه تفکرات اسلامی که ارمغان نهضت ترجمه در جهان اسلام بود ؛ نزاع اندیشمندان مسلمان و رخداد تفریق آنان به فرقه‌های کلامی گوناگون پدید آمد . اولین مسأله کلامی ، متأثر از بحث امتناع ...

  • قلمرو قرآن و علوم 

    رضایی اصفهانی, محمد علی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-08-22)
    در این نوشتار به قلمرو قرآن و علم پرداخته شده و سه دیدگاه مورد بررسی قرار گرفته است. دیدگاه اول که قائل به رابطه حداکثری بین قرآن و علم است بر وجود همه علوم در قرآن اصرار دارد، مظاهر این دیدگاه در آثار غزالی و ابوالفضل ...