نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکاوه, مجتبیfa_IR
dc.contributor.authorافراشی, آزیتاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:26:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:26:22Z
dc.date.available1399-07-09T00:26:22Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:26:22Z
dc.date.issued2019-08-23en_US
dc.date.issued1398-06-01fa_IR
dc.date.submitted2019-06-09en_US
dc.date.submitted1398-03-19fa_IR
dc.identifier.citationکاوه, مجتبی, افراشی, آزیتا. (1398). زبان فرمولواره‌ای و نقش آن در آموزش زبان فارسی. زبان‌شناخت, 10(1), 81-106.fa_IR
dc.identifier.issn2099-8002
dc.identifier.issn2383-0824
dc.identifier.urihttp://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_4394.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/177461
dc.description.abstractاین جستار پژوهشی است توصیف‌بنیاد که به معرفی، توصیف، و تحلیل عبارت‌های فرمولواره‌ای و انواع اصلی آن در فارسی می‌پردازد. فرمولواره‌ها دو گونه‌ی اصلی دارند؛ فرمولواره‌های ثابت (پیش‌ساخته) توالی‌هایی هستند که به‌طور یکجا فراگرفته، به‌طور یکجا ذخیره می‌شوند و به‌طور یکجا بکار می‌روند. دیگری، فرمولواره‌های زایا (نیمه‌پیش‌ساخته) هستند که هم دارای عناصر ثابت و هم برخی جایگاه‌های تُهی هستند که توسط عناصری از مقوله واژگانی مشخص پُر می‌شوند. داده‌های پژوهش از پایگاه داده‌های زبان فارسی، وِب‌گردی، زنجیره‌های تلویزیونی، و مشاهدات شخصی گردآوری‌شده است. این پژوهش به سؤالاتی از این قبیل می‌پردازد که فرمولواره‌ها در چه بافت‌هایی، و با چه معنایی بکار می‌روند و فراگیری آن‌ها چگونه می‌تواند به رفع مشکل روانی گفتار فارسی‌آموزان بیگانه کمک کند. گوناگونی داده‌ها نشان می‌دهد فرمولواره‌ها تقریباً در تمامی بافت‌های اجتماعی-فرهنگی و غالباً در معنای اصطلاحی بکار می‌روند. در ادامه بر مبنای انگاره پردازش دوسطحی به چگونگی پردازش فرمولواره‌ها پرداخته‌ایم. پس از تحلیل ساختار درونی و ارائه نمونه‌های متعدد از فرمولواره‌ها و دسته‌بندی جایگاهشان در گفتمان ، به توصیفی دست‌یافتیم که راه را برای فراگیری آن‌ها در آموزش زبان فارسی هموار می‌کند. ازآنجایی‌که بر مبنای هر فرمولواره زایا می‌توان بی‌نهایت عبارت جدید خلق کرد بنابراین فراگیری آن‌ها می‌تواند کمک شایانی به سلاست گفتاری زبان‌آموزان کند.fa_IR
dc.format.extent219
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیfa_IR
dc.publisherIHCSen_US
dc.relation.ispartofزبان‌شناختfa_IR
dc.relation.ispartofLanguage Studiesen_US
dc.subjectزبان فرمولواره‌ایfa_IR
dc.subjectعبارت‌های فرمولواره‌ایfa_IR
dc.subjectفرمولواره‌های ثابتfa_IR
dc.subjectفرمولواره‌های زایاfa_IR
dc.subjectتوصیف ساختاریfa_IR
dc.subjectتوصیف معناییfa_IR
dc.titleزبان فرمولواره‌ای و نقش آن در آموزش زبان فارسیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی-پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (نویسنده مسئول)،fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue1
dc.citation.spage81
dc.citation.epage106


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد