| dc.contributor.author | کاوه, مجتبی | fa_IR |
| dc.contributor.author | افراشی, آزیتا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:26:22Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:26:22Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:26:22Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:26:22Z | |
| dc.date.issued | 2019-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-06-09 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-03-19 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کاوه, مجتبی, افراشی, آزیتا. (1398). زبان فرمولوارهای و نقش آن در آموزش زبان فارسی. زبانشناخت, 10(1), 81-106. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2099-8002 | |
| dc.identifier.issn | 2383-0824 | |
| dc.identifier.uri | http://languagestudy.ihcs.ac.ir/article_4394.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/177461 | |
| dc.description.abstract | این جستار پژوهشی است توصیفبنیاد که به معرفی، توصیف، و تحلیل عبارتهای فرمولوارهای و انواع اصلی آن در فارسی میپردازد. فرمولوارهها دو گونهی اصلی دارند؛ فرمولوارههای ثابت (پیشساخته) توالیهایی هستند که بهطور یکجا فراگرفته، بهطور یکجا ذخیره میشوند و بهطور یکجا بکار میروند. دیگری، فرمولوارههای زایا (نیمهپیشساخته) هستند که هم دارای عناصر ثابت و هم برخی جایگاههای تُهی هستند که توسط عناصری از مقوله واژگانی مشخص پُر میشوند. دادههای پژوهش از پایگاه دادههای زبان فارسی، وِبگردی، زنجیرههای تلویزیونی، و مشاهدات شخصی گردآوریشده است. این پژوهش به سؤالاتی از این قبیل میپردازد که فرمولوارهها در چه بافتهایی، و با چه معنایی بکار میروند و فراگیری آنها چگونه میتواند به رفع مشکل روانی گفتار فارسیآموزان بیگانه کمک کند. گوناگونی دادهها نشان میدهد فرمولوارهها تقریباً در تمامی بافتهای اجتماعی-فرهنگی و غالباً در معنای اصطلاحی بکار میروند. در ادامه بر مبنای انگاره پردازش دوسطحی به چگونگی پردازش فرمولوارهها پرداختهایم. پس از تحلیل ساختار درونی و ارائه نمونههای متعدد از فرمولوارهها و دستهبندی جایگاهشان در گفتمان ، به توصیفی دستیافتیم که راه را برای فراگیری آنها در آموزش زبان فارسی هموار میکند. ازآنجاییکه بر مبنای هر فرمولواره زایا میتوان بینهایت عبارت جدید خلق کرد بنابراین فراگیری آنها میتواند کمک شایانی به سلاست گفتاری زبانآموزان کند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 219 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی | fa_IR |
| dc.publisher | IHCS | en_US |
| dc.relation.ispartof | زبانشناخت | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Language Studies | en_US |
| dc.subject | زبان فرمولوارهای | fa_IR |
| dc.subject | عبارتهای فرمولوارهای | fa_IR |
| dc.subject | فرمولوارههای ثابت | fa_IR |
| dc.subject | فرمولوارههای زایا | fa_IR |
| dc.subject | توصیف ساختاری | fa_IR |
| dc.subject | توصیف معنایی | fa_IR |
| dc.title | زبان فرمولوارهای و نقش آن در آموزش زبان فارسی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی-پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (نویسنده مسئول)، | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 81 | |
| dc.citation.epage | 106 | |