حذف همخوان پایانی در گفتار فارسیزبانان در مناطق تهران و شهرری: رویکردی اجتماعی ـ زبانی براساس نظریه بازیل برنشتاین
(ندگان)پدیدآور
سلیمی, اسمعیل علیواثق, الههواثق, معلاهنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زبان پدیدهای است اجتماعی و هر زبان گوناگونیها و تنوعاتی گسترده دارد که به سبکها و گونههای اجتماعی متفاوت اشاره دارند. پژوهش حاضر به مقدار حذف همخوان پایانی کلمات در بین دانشآموزان دختر و پسر مقطع اول ابتدایی شهرری و نیز شهر تهران پرداخته و در واقع گونه زبانی دانشآموزان دو طبقه اجتماعی پایین و بالای شهر را بررسی کرده است. در این شاخص برای تعیین طبقه اجتماعی از عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و عواملی مانند محل سکونت، تحصیلات و شغل والدین استفاده شده است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی در یک جامعة آماری شامل 200 دانشآموز دختر و پسر از دو منطقه جنوب و شمال شهر تهران انجام شده است. در این پژوهش، متغیرهای مستقل طبقه اجتماعی و جنسیتاند و متغیر وابسته متغیر زبانی است و تمام مباحث برپایه نظریه بازیل برنشتاین است. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامهای 60 سئوالی گردآوری و با استفاده از آزمون لون (Leven )، t و آمار توصیفی تحلیل کمّی و کیفی شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن هستند که در تمام موارد حذفهای پایانی دانشآموزان مناطق پایین شهر بیش از دانشآموزان مناطق بالای شهر بوده و بهطور کلی پسران(هر دو منطقه) بیش از دختران(هر دو منطقه) عمل حذف را انجام میدهند.
کلید واژگان
حذف همخوان پایانیطبقه اجتماعی
جنسیت
تحصیلات
محل سکونت
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علامه طباطبائی، دکتری آموزش زبان انگلیسیزبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نور
زبانشناسی، پژوهشکده علوم شناختی
شاپا
2099-80022383-0824




