حقوق رقابت و دفاع از تمامیت بازار در فقه امامیه
(ندگان)پدیدآور
باقری, محمودرشوند بوکانی, مهدی
نوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی(حقوق خصوصی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
نیل به اهدافی که از بازار انتظار میرود در گرو وجود یک سری نهادها یا وجود فرآیندی به نام رقابت است که ویژگی بارز آن آزادی اقتصادی و نتیجهاش ایجاد انگیزه و ساز و کاری مناسب برای رشد اقتصادی از رهگذر نوآوری و ابداع است. در این فرآیند یا فضای نهادی، رفتار آزادانه فعالان اقتصادی و مصرفکنندگان بهطور کامل قابل پیشبینی نیست و ارائه محصولات جدیدتر و ارزانتر از سوی رقبا و در نتیجه جلب مشتریان بنگاهها از سوی رقبا، تهدیدی جدی تلقی میشود. نتیجة چنین وضعیتی کارآیی تخصیصی و تولیدی و افزایش رفاه مصرفکننده است. در این مقاله استدلال میشود که وجود نظام معاملاتی و استحکام نهادهای آن از نظر فقهای امامیه مصلحتی ضروری محسوب میشود و دفاع از تمامیت بازار در قالب وضع مقررات حقوق رقابت که ساز و کاری است عقلایی برای دفاع از تمامیت بازار اعتبار در مقابل کسانی که قصد دارند با استفاده از قدرت بازار، آزادیهای معاملاتی را محدود کنند و جهت قواعد بازار را در راستای منافع شخصی یا اهداف خودپنداشتهشان تغییر دهند، یکی از وظایف مهم حاکم اسلامی است.
کلید واژگان
حقوق رقابتتمامیت بازار
نظام معاملاتی
آزادی معاملات
حقوق خصوصی
فقه خصوصی
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2009-02-191387-12-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.دانشآموختة دکتری حقوق خصوصی دانشگاه امام صادق(ع)
شاپا
2251-98582588-6673



