ارتباط تصویر و متن در تعامل کودک با داستانهای کودکانۀ محمد العبد براساس نظریۀ پری نودلمن
(ندگان)پدیدآور
حبیبی, علی اصغرعرب یوسف آبادی, عبدالباسطبیات, مژگان
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
داستانهای مصوّر کودکانه باید بهگونهای طراحی شود که بهصورت توأمان کودک را با دو رسانة زبانی و دیداری آشنا نموده و چرخش ناگهانی تمرکز وی از متن به تصویر و بالعکس، کودک را در درک اطلاعات داستان و تعامل اثربخش دچار نارسایی ننماید. پری نودلمن از نظریهپردازان این حوزه معتقد است که رسایی ارتباط تصویر و متن در صورتی است که هر دو، با شاخصههایی خاص یا با یکدیگر همسو باشند و یا همدیگر را توسعه دهند؛ در غیر این صورت، ارتباط تصویر و متن، ارتباطی نارساست. وی در راستای فراهمآوردن بستری مناسب برای تعامل کودک با متن، شاخصههای معینی را در نقد رسایی و نارسایی تصویر و متن معرفی میکند. در پژوهش حاضر تلاش بر آن است با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی چند داستان کودکانة منتخب از محمد العبد بر اساس این شاخصهها مورد ارزیابی و نقد قرار گیرد. یافتههای پژوهش نشان میدهد در این داستانها رسایی ارتباط تصویر و متن از بسامد بالایی (%94) برخوردار است. همچنین شاخصة توسعهگرایی تصویر و متن سهم بسزایی (%61) در رسایی این ارتباط دارد. بر این اساس داستاننویس و تصویرگر نسبت به دنیای کودک و علایق و خواستههای او آگاهی داشته و با ایجاد پیوندی ژرف میان تصویر و متن داستانها و درک درست اطلاعات داستان توسط کودک، موجبات تعامل کودک با تصویر و متن را فراهم آوردند.
کلید واژگان
تصویر و متنپری نودلمن
توسعهگرایی
تعامل کودک
محمد العبد
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینیImam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی/دانشگاه زابلاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی/ دانشگاه زابل
گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل، زابل
شاپا
2355-80022676-3516



