بررسی خواننده نهفته در داستان های کودکانه زکریا تامر بر اساس نظریه ایدن چمبرز
(ندگان)پدیدآور
صالحی, پیمانباقری, کلثومنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ادبیات کودک مانند انواع دیگر ادبی، نیازمند نقد و بررسی است؛ نقدی که کودک را در مقام خواننده، به درک بهتر داستان یاری میرساند. در این میان، روش ایدن چمبرز که کودک را در مقام خواننده به حساب میآورد و او را در درون متن جای میدهد (خواننده مستتر) رویکردی کاربردی است. مطابق این نظر، نویسنده یا مؤلف به منظور کشف معنای متن، در متن خود روابطی با خواننده ایجاد میکند و آگاهانه و گاه، ناآگاهانه تصویری از خویش و خوانندهاش میآفریند. پژوهش حاضر بر آن است تا با رویکرد توصیفی- تحلیلی، به بررسی مؤلفههای خوانندة نهفته درونمتن؛ یعنی سبک، زاویه دید، طرفداری و شکافهای گویا در چند داستان کوتاه از مجموعههای «لماذا سکت النهر» و «قالت الوردة للسنونو» از زکریا تامر، نویسنده معاصر سوری بپردازد. نتایج نشان از آن دارد که تامر با در نظر گرفتن مؤلفههای خواننده نهفته، در انتخاب واژههای ساده و جملات کوتاه متناسب با کودک، دقّت زیادی داشته است. انتخاب زاویه دید مناسب و طرفداری از کودکان و تعامل درست با آنان، از دیگر خصوصیات داستانهای مذکور است؛ علاوه بر این، تامر با تمرکز بر روی لحظه ایجاد تغییر در زندگی شخصیّتهای داستان و بهکارگیری تصاویر متناسب با آن، سعی میکند پیام داستانها؛ یعنی دوستی و کمک به همنوع، قناعت، مسئولیتپذیری، دفاع از حریم و... را ابلاغ نماید
کلید واژگان
زکریا تامرایدن چمبرز
خوانندة نهفته
داستانهای کوتاه
ادبیات کودک
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینیImam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه ایلامکارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات عرب دانشگاه ایلام
شاپا
2355-80022676-3516




