نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorغیبی پور حاجی ور, نجاتfa_IR
dc.contributor.authorجهان بخت لیلی, امیدfa_IR
dc.contributor.authorرجبی, فرهادfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:23:43Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:23:43Z
dc.date.available1399-07-09T00:23:43Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:23:43Z
dc.date.issued2019-09-23en_US
dc.date.issued1398-07-01fa_IR
dc.date.submitted2019-08-06en_US
dc.date.submitted1398-05-15fa_IR
dc.identifier.citationغیبی پور حاجی ور, نجات, جهان بخت لیلی, امید, رجبی, فرهاد. (1398). خوانشی سوررئالیستی از مجموعه «حامل الفانوس فی لیل الذئاب» اثر سرکون بولص. لسان مبین, 11(37), 70-51. doi: 10.30479/lm.2019.11362.2847fa_IR
dc.identifier.issn2355-8002
dc.identifier.issn2676-3516
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30479/lm.2019.11362.2847
dc.identifier.urihttp://lem.journals.ikiu.ac.ir/article_1848.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/176439
dc.description.abstractشعر معاصر عربی به‌طور عام با استفاده از تجربه‌های غربی توانست سازوکارهای گسترده‌تری را برای بیان مفاهیم مورد‌نظرش به‌کار گیرد. یکی از این شگردها استفاده از شیوه فرا‌واقع‌گرایی در ارتباط با معانی و پدیده‌های هستی است که به‌طور ویژه در شعر شاعرانی همچون سرکون بولص مورد توجه قرار گرفته‌است. سرکون بولص، شاعر معاصر عراقی (1944- 2007) از جمله شاعران متأثر از سبک سوررئالیسم است که با مطالعه آثارش می‌توان تبلور شناسه‌های سوررئالیستی را در دو بخش سوررئالیسم غربی و نسخۀ بومی‌شده شاهد بود. او در برخی از اشعار به‌ویژه در عناصر «نگارش خودکار»، «تصاویر سوررئالیستی» و «امر شگفت» رو‌نوشتی از نسخه غربی به‌کار می‌گیرد و با اهتمام به این معیارها غالباً به بُعد درونی خود می‌پردازد و با ذکر مشاهیری از ادبیات عربی، اشارات نمادین و تشبیهات بلاغی به سوررئالیسم، قالبی بومی می‌بخشد و دیگر عناصر را نیز در جهت اصلاح شرایط نابسامان اجتماعی به‌کار می‌گیرد. همچنین وی توانسته با استناد به اندیشه‌هایی چون آزادی زندگی از قید‌و بندها، برانگیختن خیال و خواسته‌های خیالی، ریسک‌کردن در مسیرهای بی‌انتها، گذر از مادیات و رسیدن به حقیقت هستی به شعر خود رنگ و جلای سوررئالیستی ببخشد. جستار حاضر با توجه به ظرفیت‌های سوررئالیستی آثارش ضمن به‌کارگیری روش تحلیل محتوایی به واکاوی مجموعه «حامل الفانوس فی لیل الذئاب» پرداخته و در‌صدد است تا از واقعیت ورای دنیای ظاهر در شعر بولص پرده بردارد.fa_IR
dc.format.extent852
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بین‌المللی امام خمینیfa_IR
dc.publisherImam Khomeini International Universityen_US
dc.relation.ispartofلسان مبینfa_IR
dc.relation.ispartofLesan-on Mobeen-onen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30479/lm.2019.11362.2847
dc.subjectسوررئالیسمfa_IR
dc.subjectسرکون بولصfa_IR
dc.subjectحامل الفانوس فی لیل الذئابfa_IR
dc.subjectنگارش خودکارfa_IR
dc.subjectخواب و رؤیاfa_IR
dc.titleخوانشی سوررئالیستی از مجموعه «حامل الفانوس فی لیل الذئاب» اثر سرکون بولصfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد. دانشگاه گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیأت علمی دانشگاه گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی و مدیر گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه گیلانfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue37
dc.citation.spage70
dc.citation.epage51


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد