موسیقی کناری در رباعیات مولانا
(ندگان)پدیدآور
صالحی مازندرانی, محمدرضاگلی زاده, پروینامامی, نصراللهسواری, سعادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از عوامل موسیقی بخش در شعر، موسیقی کناری است که مهمترین جلوههای آن قافیه و ردیف است. مولانا در کاربرد قافیه و ردیف در رباعیهای خود شگفتیهای زیادی از خود نشان داده است. درواقع وی به بار فونتیکی یا موسیقی کناری میاندیشیده است. از اینرو گاه در ساختار کاملاً طبیعی و بیتکلّف برای تأکید و تکمیل وزن یا غنای موسیقایی کلام قافیه و ردیف را در رباعیات خود تکرار میکند یا آن را در مصراع سوم نیز لازم میشمرد و برعکس، گاه از آن صرفنظر کرده، به گونهای ماهرانه ردیف را جانشین آن میسازد و با به کارگیری ردیفهای بلند و درآمیختن قافیه و ردیف با یکدیگر و شیوههای خلّاق دیگر در قالب موسیقی کناری شعر، بهویژه رباعی شوریدهحالی و هیجانات عاطفی خود را از این طریق به خواننده انتقال میدهد. در این جستار، تمام این ابتکارات مولانا در بهکارگیری ردیف در رباعی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
کلید واژگان
مولانارباعیات
موسیقی کناری
قافیه
ردیف
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایراندانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
استاد گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
دانش آموختۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
شاپا
2008802723223448




