تداعی و فنون بدیعی
(ندگان)پدیدآور
پورنامداریان, تقیطهرانی ثابت, ناهیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فنون بدیعی از دیرباز مورد توجه علمای بلاغت قرار داشته و تقسیم بندیهای مختلفی از آن صورت گرفته است. ابن معتز، قدامة بن جعفر، ابن رشیق و ابن سنان خفاجی، از جمله کسانی هستند که در این زمینه تلاش نمودهاند. در قرن هفتم، سکاکی پس از تفکیک علوم بلاغی محسنات کلام را به محسنات لفظی و معنوی تقسیم میکند که تا قرنها مورد توجه و استفاده قرار میگیرد. در دوران معاصر نیز شاهد تقسیمبندیها و ملاحظات دیگری هستیم که اغلب بر پایة گذشته صورت گرفته؛ غیر از مواردی که مبتنی بر دستاوردهای جدید دانش زبانشناسی است. با این همه، شعر نو و بررسی بدیع در آن، ما را به طبقهبندی دیگری هدایت کرده است و آن تقسیمبندی فنون بدیعی بر اساس انواع تداعی است که در سه محور تشابه، مجاورت و تضاد شکل گرفته است. در این مقاله، پس از بررسی تاریخی تقسیمبندیهای موجود، صنایع بدیعی بر اساس انواع تداعی طبقهبندی شده است.
کلید واژگان
بدیعبلاغت
شعر نو
تداعی
تقسیم بندی
تشابه
تضاد
تناسب
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-02-201388-12-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیدانش آموخته دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2008802723223448




