دوره 8, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • بثّ‏ الشکوی در شعر شهریار 

    نصراللهی, یدالله؛ رمضانی, مهدی (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)
    بثّ‏ الشکوی‌ ‌نوع‌ ادبی‌ جهانی‌‌ است که‌ محتوای‌ آن‌ در میان ادبیات‌ تمامی‌ ملل‌‌، مشترک‌‌ و تاریخچه آن به امتداد عمر بشریت، طولانی است. چون در بثّ‏ الشکوی‏ شاعر از عواطف‌ خود سخن می‏ 'وید، از نظر ماهیت جزو ادب غنایی و به ...

  • تأملی در تحول مناظره از درخت آسوریک تا اشعار نیمایی 

    محمدی بدر, نرگس؛ مهدی زاده, هاشم (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)
    در مقالۀ حاضر، نوع ادبی مناظره، از ابتدای شکل‌گیری تا روزگار نیما، بررسی و علل تکامل و توسعۀ آن تحلیل و تببین شده است. مناظره نوعی بیان هنرمندانه است که به طور غیرمستقیم، خواننده را به خود جلب می‌کند و قوۀ سنجش و تفکر او ...

  • بررسی و تفسیر رمزگان‌های متنی در داستان طوطی و بازرگان مثنوی 

    نجفی, زهره (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)
    روایت‌شناسی شاخه‌ای از نشانه‌شناسی است که با هر نوع روایت، اعم از ادبی یا غیرادبی، کلامی یا دیداری داستانی یا غیرداستانی، سروکار دارد و به دنبال آن است که واحدهای کمینه روایت و به اصطلاح «دستور پیرنگ» را مشخص کند. یکی از ...

  • شگرد‏های متناقض‏ نمایی (پارادوکس) زیبایی‏ شناختی 

    گلی, احمد؛ بافکر عجب شیر, سردار (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)
    در این مقاله، اقسام متناقض‏ نماهای زیبایی‏ شناختی، یکی از بدیع‌ترین و برجسته‌ترین شگردهای ادبی، در ادبیات فارسی نقد و بررسی شده است. متناقض ‏نماهای زیبایی‏ شناختی ادبیات فارسی را از حیث ساختار می‏ توان به دو دستۀ تعبیری و ...

  • بحث در تشبیه تمثیل و کارکرد آن در غزل صائب تبریزی 

    حکیم آذر, محمد (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)
    این مقاله به بررسی غزل‌های صائب تبریزی از لحاظ کاربرد انواع تشبیه تمثیل و کارکردهای آن پرداخته است. تشبیه تمثیل از گونه‌های خاص تشبیه است. در یک طبقه‌بندی ساده می‌توان آن را به سه نوع گسترده، نیمه‌فشرده و فشرده (اسلوب ...

  • بررسی موسیقی‏ بیرونی و کناری در غزلیات قصاید ظهیر‏فاریابی 

    فولادی, محمد؛ زند, عبدالرضا (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)
    ظهیر‏فاریابی یکی از نام‏آوران عرصه شعر فارسی به‏ خصوص غزل است. او نقش عمده‏ای در شکل‏ گیری، تحول و اعتلای غزل فارسی داشت ‏است. این مقاله، بر اساس نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون‏ های آماری همچون Anova به دنبال ...

  • کارکرد عناصر داستانی در ماجرای فرود شاهنامه 

    همتی, حجت الله؛ خان محمدی, محمدحسین (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)
    در این جستار، ساختار داستان فرود در شاهنامه و عناصر ساختاری تأثیرگذار در آن بررسی و تحلیل می‌شود. ساختار داستانی ماهیتی دارد که متأثر از عناصر خود، شکلی کنشی و روایی می‌پذیرد. نویسنده در پرتو این خصوصیات و عناصر ساختاری، ...

  • بررسی ساختاری حکایت «خیر و شر» نظامی گنجه‏ ای بر اساس الگوی کنشی گرماس 

    پارسا, سیداحمد؛ قابلی, نرجس (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)
    این مقاله به بررسی حکایت «خیر و شر» نظامی براساس الگوی کنشی گرماس (1917-1992م) پرداخته است‌‌‌. بررسی ساختاری این حکایت از طریق تعیین تقابل‏های دوگانه و پی‏رفت‏ها یا زنجیره‏های اجرایی‌، میثاقی و انفصالی‌، شناخت بهتر ساختار ...

  • بررسی روابط متقابل تغزل سعدی و موسیقی آوازی ایران 

    علامی, ذوالفقار؛ ستوده نیا, محیا (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)
    فرم‌های شعر فارسی ـ حداقل از زمان رودکی تاکنون ـ نقش عمده‌ای در شکل‌گیری موسیقی آوازی ایران ایفا کرده است. در اغلب آوازهای ایرانی، از روزگاری که بر روی صفحه‏های گرامافون ضبط می‌شده تا امروز، رد و نشانی از غزل‌های سعدی آشکار ...

  • بازتاب فرامتن تاریخی در سوگ‌ سروده‌های دفاع مقدس (از 1359 تا پایان 1363 هـ. ش) 

    یگانه, سپیده؛ پناهی, مهین؛ نیک منش, مهدی (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)
    شعر دفاع مقدس، یکی از جریان‏های ادبی معاصر است که حول محور پدیده جنگ عراق علیه ایران، شکل گرفته است. به واقع، جنگ به منزله فرامتنی تاریخی و زمان‏مند با زمینه‏های بروز، سیر تاریخی و پیامدهای مشخص، می‏تواند فی‏نفسه عاملی ...

  • بررسی نقش قافیه در تحولات آوایی زبان فارسی 

    محمدی, علی؛ قاسمی دورآبادی, طاهره (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)
    هدف این مقاله بررسی نقش انواع قافیه‌ در سیر دگرگونی‌های آوایی و تلفظ واژگان در زبان فارسی است. بدین منظور، به اشعار شاعران فارسی از قرن چهارم تا قرن هشتم و به‌بیانی دورۀ رشد و تکوین زبان فارسی پرداخته شده است. قافیه همواره ...

  • قیدهای آغازین‌، عنصری از الگوی وصفی- روایی در شعرِ نیما 

    باقری خلیلی, علی اکبر؛ بهمنی, امیر حسین (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)
    قید به سبب جایگاه لغزانش در جمله‌، کارکردهای گوناگونی دارد‌. در شعر سنتی‌، جایگاه قید در بیت‌، مقیّد به چارچوب تساوی مصراع‌ها و نظام قافیه است؛ اما جایگاه قید در شعر نو محدودیّت شعر سنّتی را ندارد‌. نیما شمار زیادی از اشعار ...

  • شماره15 متن تابستان95 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)