دوره 8, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
بثّ الشکوی در شعر شهریار
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)بثّ الشکوی نوع ادبی جهانی است که محتوای آن در میان ادبیات تمامی ملل، مشترک و تاریخچه آن به امتداد عمر بشریت، طولانی است. چون در بثّ الشکوی شاعر از عواطف خود سخن می 'وید، از نظر ماهیت جزو ادب غنایی و به ...
-
تأملی در تحول مناظره از درخت آسوریک تا اشعار نیمایی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)در مقالۀ حاضر، نوع ادبی مناظره، از ابتدای شکلگیری تا روزگار نیما، بررسی و علل تکامل و توسعۀ آن تحلیل و تببین شده است. مناظره نوعی بیان هنرمندانه است که به طور غیرمستقیم، خواننده را به خود جلب میکند و قوۀ سنجش و تفکر او ...
-
بررسی و تفسیر رمزگانهای متنی در داستان طوطی و بازرگان مثنوی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)روایتشناسی شاخهای از نشانهشناسی است که با هر نوع روایت، اعم از ادبی یا غیرادبی، کلامی یا دیداری داستانی یا غیرداستانی، سروکار دارد و به دنبال آن است که واحدهای کمینه روایت و به اصطلاح «دستور پیرنگ» را مشخص کند. یکی از ...
-
شگردهای متناقض نمایی (پارادوکس) زیبایی شناختی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)در این مقاله، اقسام متناقض نماهای زیبایی شناختی، یکی از بدیعترین و برجستهترین شگردهای ادبی، در ادبیات فارسی نقد و بررسی شده است. متناقض نماهای زیبایی شناختی ادبیات فارسی را از حیث ساختار می توان به دو دستۀ تعبیری و ...
-
بحث در تشبیه تمثیل و کارکرد آن در غزل صائب تبریزی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)این مقاله به بررسی غزلهای صائب تبریزی از لحاظ کاربرد انواع تشبیه تمثیل و کارکردهای آن پرداخته است. تشبیه تمثیل از گونههای خاص تشبیه است. در یک طبقهبندی ساده میتوان آن را به سه نوع گسترده، نیمهفشرده و فشرده (اسلوب ...
-
بررسی موسیقی بیرونی و کناری در غزلیات قصاید ظهیرفاریابی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)ظهیرفاریابی یکی از نامآوران عرصه شعر فارسی به خصوص غزل است. او نقش عمدهای در شکل گیری، تحول و اعتلای غزل فارسی داشت است. این مقاله، بر اساس نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون های آماری همچون Anova به دنبال ...
-
کارکرد عناصر داستانی در ماجرای فرود شاهنامه
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)در این جستار، ساختار داستان فرود در شاهنامه و عناصر ساختاری تأثیرگذار در آن بررسی و تحلیل میشود. ساختار داستانی ماهیتی دارد که متأثر از عناصر خود، شکلی کنشی و روایی میپذیرد. نویسنده در پرتو این خصوصیات و عناصر ساختاری، ...
-
بررسی ساختاری حکایت «خیر و شر» نظامی گنجه ای بر اساس الگوی کنشی گرماس
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)این مقاله به بررسی حکایت «خیر و شر» نظامی براساس الگوی کنشی گرماس (1917-1992م) پرداخته است. بررسی ساختاری این حکایت از طریق تعیین تقابلهای دوگانه و پیرفتها یا زنجیرههای اجرایی، میثاقی و انفصالی، شناخت بهتر ساختار ...
-
بررسی روابط متقابل تغزل سعدی و موسیقی آوازی ایران
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)فرمهای شعر فارسی ـ حداقل از زمان رودکی تاکنون ـ نقش عمدهای در شکلگیری موسیقی آوازی ایران ایفا کرده است. در اغلب آوازهای ایرانی، از روزگاری که بر روی صفحههای گرامافون ضبط میشده تا امروز، رد و نشانی از غزلهای سعدی آشکار ...
-
بازتاب فرامتن تاریخی در سوگ سرودههای دفاع مقدس (از 1359 تا پایان 1363 هـ. ش)
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)شعر دفاع مقدس، یکی از جریانهای ادبی معاصر است که حول محور پدیده جنگ عراق علیه ایران، شکل گرفته است. به واقع، جنگ به منزله فرامتنی تاریخی و زمانمند با زمینههای بروز، سیر تاریخی و پیامدهای مشخص، میتواند فینفسه عاملی ...
-
بررسی نقش قافیه در تحولات آوایی زبان فارسی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)هدف این مقاله بررسی نقش انواع قافیه در سیر دگرگونیهای آوایی و تلفظ واژگان در زبان فارسی است. بدین منظور، به اشعار شاعران فارسی از قرن چهارم تا قرن هشتم و بهبیانی دورۀ رشد و تکوین زبان فارسی پرداخته شده است. قافیه همواره ...
-
قیدهای آغازین، عنصری از الگوی وصفی- روایی در شعرِ نیما
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2016-06-21)قید به سبب جایگاه لغزانش در جمله، کارکردهای گوناگونی دارد. در شعر سنتی، جایگاه قید در بیت، مقیّد به چارچوب تساوی مصراعها و نظام قافیه است؛ اما جایگاه قید در شعر نو محدودیّت شعر سنّتی را ندارد. نیما شمار زیادی از اشعار ...



