دوره 7, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
فرهنگ ّفرهنگ
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2015-03-21)میرزا ابوالقاسم شیرازی متخلّص به «فرهنگ»، خوشنویس و شاعر قرن سیزدهم ه. ق، فرزند وصال شیرازی است. وی آثار ارزندهای را چون دیوان شعر، فرهنگِ فرهنگ، رساله طبالبله، شرح حدائقالسحر و شرح و ترجمه کتاب بارع از خود به یادگار ...
-
سطوح بلاغی خیال در تصاویر شعر معاصر
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2015-03-21)هدف مقاله حاضر آن است تا با بررسی روند تصویرسازیهای ادبی در قلمرو تخیّلات شاعرانه که از مباحث بنیادین و قابلتوجّه در بلاغت امروزی است؛ به معرفی سطوح مختلف خیال در این تصاویر بپردازد. مساله بنیادی این مقاله که نگارندگان ...
-
رمزگشایی شطحیّات بر پایه علم معانی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2015-03-21)شطحیّات به دلیل پیوند گسترده ای که با تجارب روحی و ضمیر ناخودآگاه، زبان و ادبیّات، دین و تجارب مذهبی، اجتماع و شرایط فرهنگی دارند، در مواجهه با تفسیر، اغلب پیچیده و گاه بی معنا قلمداد می شوند. حال آنکه جستجوی معنا از جملات ...
-
پیدایش و تحول چهار پاره سرایی در ایران
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2015-03-21)دربارۀ «چهارپاره» یا «دوبیتیهای پیوسته» پیش از این بهاجمال و اشاره، اینجا و آنجا سخن به میان آمده است، اما در مورد پیدایش، تحول و بهویژه تأثیر شعر نوگرای عثمانی بر رویکرد شاعران ایرانی به این قالب نوپدید بحث مستوفی و ...
-
بررسی انتقادی دیوان خاقانی تصحیح علی عبدالرّسولی از نظر اوزان عروضی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2015-03-21)بررسی دیوان خاقانی به تصحیح علی عبدالرّسولی گویای آن است که تشخیص اوزان و بحور عروضی موارد قابل تأمّلی دارد که ناشی از سهوهای مصحّح است. این کاستیها اگرچه در کنار رنج و دقت نظر آن استاد زندهیاد در تصحیح دیوان خاقانی بس ...
-
زحافات عروضی تابع نظمی دقیق
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2015-03-21)این مقاله به بررسی شیوههای قدیم بیان زحافات در کتابهای عروضی و ارائۀ روشی نو و علمی برای آن میپردازد. زحافات یا تغییراتِ احیاناً جزئی و جایزی که در افاعیل عروضی رخ میدهند، در عروض سنتی و جدید کاربرد ویژهای دارند. این ...
-
بررسی کاربرد معنایی تخلّص شمس در غزل های مولوی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2015-03-21)تخلّص در غزل ، نام شعری شاعر است که اغلب غزلسرایان آن را در مقطع غزل، یا ابیات ماقبل آن ، ذکر می کنند .جلال الدّین محمّد بلخی ، مشهور به مولانا ،از عارفان و غزلسرایان بزرگ قرن هفتم است که 3229غزل سروده و به شمس الدّین ...
-
بررسی ساختار شناختی مقامات حمیدی و گلستان سعدی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2015-03-21)این پژوهش با تحلیل ساختارشناسانۀ دو اثر گلستان سعدی و مقامات حمیدی به بیان تشابهات و تمایزات آنها از ابعاد گوناگون ساختاری میپردازد. مقامهنویسی یکی از پیچیدهترین و متکلفترین سبکهای نوشتاریِ فنی و مصنوع بوده که با ...



