دوره 2, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
بررسی تخلّص در غزل های نظیره وار دورۀ بازگشت ادبی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-05-22)تخلّص در غزل، ذکر نام شعری شاعر، در پایان غزل است که بعد از دوره مغول رواج یافت، گرچه پیش از آن نیز، بعضی از شاعران، تخلّص خود را در غزل ذکر میکردند. شاعران دوره بازگشت در سرودن غزل، از سعدی و حافظ پیروی میکردند و ...
-
ضبط ارجح «ی» میانجی در حالت اضافه و هَمایی با «ها»یِ غیرِ ملفوظ
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-05-22)یکی از مشکلات نگارشی زبان فارسی، کتابت و اظهارِ نشانهی اضافهی اسمی یا وصفی در مورد واژههایی است که در صورت نوشتاری آنها «ـه/ه» غیرملفوظ به کار رفته و به عبارتی، واج پایانی آنها کسره (ـِ) یا مصوّت کوتاه «e» به شمار ...
-
ردیف در سبک عراقی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-05-22)ردیف حاصل تکرار است و از دیر باز تاکنون برای اهداف گوناگونی مورد توجه قرار گرفتهاست. هر چه شعر فارسی مسیر تکامل را طی میکند، از ردیفهای ساده در میگذرد و از قصیده سرایی سبک خراسانی، گرایشی به غزلسرایی که سرشار از ...
-
یک قسم «را» در جمله های مرکّب
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-05-22)«را» یکی از حروف اضافه یا وابسته سازهای پرکاربرد زبان فارسی است که در کتابهای دستور زبان فارسی اقسام و معانی گوناگونی را برای آن برشمردهاند. یکی از موارد کاربرد این حرف که دستوریان کمتر به آن پرداختهاند، در جملههای مرکّب ...
-
ریخت شناسی افسانه عاشقانه « گل بکاولی»
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-05-22)گلِ بکاولی افسان ه شهزاده تاجالملوک است که پس از فراز و نشیبهای بسیار با بکاولی ازدواج میکند. اصل داستان هندی است که در شبه قاره از شهرت فراوانی برخوردار است. این افسانه عاشقانه را شیخ عزت الله بنگالی، متخلص به امامی ...
-
مقایسه سبکی منشآت قائم مقام و گلستان سعدی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-05-22)از میان پیروان سعدی تنها کسی که در پیروی از شیوة نگارش وی در گلستان گوی توفیق را از همگان ربود، قائم مقام فراهانی، نویسندة منشآت است که با درک روح زبان سعدی و رمز و راز آن،- تأثّر و نه تقلید- توانست نثری زیبا، روان، آهنگین ...
-
مقایسه توازن موسیقایی و معنایی ردیف در غزلیات سعدی و عماد فقیه
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-05-22)ردیف را میتوان ابزار ایجاد موسیقی و تکمیل یا تأکید معنا دانست و آن را در دو حوزه معنایی و موسیقایی بررسی کرد. در حوزه نخست، از آنجا که معنای ردیف پیوندی پنهانی با روحیه شاعر دارد، میتواند نشان دهنده روحیات و دغدغههای ...
-
خاقانی، معمار زبان و خیال
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-05-22)در سبک ارّانی (آذربایجانی)، شعرخاقانی به دلیل برخورداری از زبان قوی و مضامین نو، برجستگی خاصی دارد. بهرهگیری از شگردهای زبانی و موسیقایی؛ خصوصاًً واج آرایی، ترکیبات بدیع، آفرینشهای واکی، زبان مجازی، توجه به انواع موسیقی ...



