• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اراضی
    • 4.2, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اراضی
    • 4.2, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی نگرش گندمکاران پیرامون اثرات دوره‌های آموزشی-ترویجی در حفاظت و احیاء منابع طبیعی و بررسی عوامل موثر بر آن(مطالعه موردی:دهستان میاندشت)

    (ندگان)پدیدآور
    فلسفی, پیماندریائی, نجمهجنگ چی کاشانی, سمیه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    علمی ترویجی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مطالعه حاضر با هدف بررسی سطح نگرش گندمکاران پیرامون اثرات دوره­های آموزشی- ترویجی برگزار شده در زمینه­ی حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی و تحلیل عوامل مؤثر بر آن در دهستان میاندشت شهرستان کاشان انجام شده است. جامعه هدف در این پژوهش شامل 953 نفر از گندمکاران دهستان میاندشت شهرستان کاشان می­باشند. با توجه به پراکنش جامعه آماری تحقیق از روش نمونه­گیری تصادفی ساده برای گزینش یک نمونه معرف استفاده شد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 275 نفر تعیین شد. داده­های این پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه که روایی آن به وسیله­ی پانل متخصصان و پایایی آن از طریق انجام مطالعه راهنما و محاسبه­ی ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده بود، جمع­آوری گردید. مقادیر آلفای کرونباخ برای بخش­های مختلف پرسشنامه بالاتر از 7/0 محاسبه گردید. مهمترین یافته­های این مطالعه نشان داد که بین متغیرهای سطح تحصیلات، سطح کل اراضی، کل درآمد سالانه، درآمد سالانه کشاورزی و رضایت­مندی از برنامه­های آموزشی- ترویجی با متغیر نگرش پیرامون اثرات دوره­های آموزشی- ترویجی برگزار شده در حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی ارتباط مثبت و معنی­داری وجود دارد. همچنین متغیرهای مستقل سطح کل اراضی، کل درآمد سالانه، درآمد سالانه کشاورزی و رضایت­مندی از برنامه­های آموزشی- ترویجی به طور تعاملی، توانایی توضیح حدود 46 درصد از تغییرات متغیر وابسته­ی نگرش پیرامون اثرات دوره­های آموزشی- ترویجی برگزار شده در زمینه­ی حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی را دارا می­باشند. برپایهاینیافته­ها،مسئولان با آگاهی از عناصروفعالیت­هایمؤثردر حفظ و احیاء منابع طبیعی قادر خواهند بود رویکردهای آموزشی- ترویجی مناسبی را در جهت مدیریت پایدار و بهره­برداری خردمندانه از این منابع اتخاذ نمایند. از مهم­ترین کاربردهای این پژوهش می­توان به ارتقاء سطح نگرش گندمکاران پیرامون حفاظت، احیاء و توسعه پایدار منابع طبیعی، بهبود وضعیت معیشتی آنان و توجه بیشتر به اقتصاد غیرزراعی در روستاها اشاره نمود.
    کلید واژگان
    ارزیابی نگرش
    دوره‌های آموزشی- ترویجی
    حفاظت و احیاء منابع طبیعی
    دهستان میاندشت
    شهرستان کاشان

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-02-19
    1395-12-01
    ناشر
    موسسه تحقیقات خاک و آب
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیأت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
    دانش آموخته دکتری تخصصی توسعه کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
    دانش آموخته دکتری توسعه کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

    شاپا
    2345-6205
    2588-5391
    URI
    https://dx.doi.org/10.22092/lmj.2017.109493
    https://lmj.areeo.ac.ir/article_109493.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/175599

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب