مرور دوره 1, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 5 از 5
-
ارزیابی رشد زبان استعاری در کودکان فارسیزبان: بررسی مقایسهای
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-02-20)در پژوهش حاضر، روند رشدی درک استعاره در کودکان فارسیزبان از سه گروه سنی 6، 7 و 8 سال مورد بررسی قرارگرفت. در زمینۀ درک استعاره در کودکان، دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. بهمنظور ارزیابی توانش استعاری کودکان، آزمونی دوگزینهای ...
-
ارجاع، مصداق های واقعی و مصداق های گفتمانی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-02-20)نظریۀ ارجاع مستقیم در مورد برخی مسائل معنیشناختی، از جمله مسئلۀ ارجاع به لاوجود و مسئلۀ جایگزینی اسامی خاص هممرجع در جملههای نگرش گزارهای با مشکل مواجه میشود؛ زیرا تنها چیزی که در این نظریه معنی یک عبارت را تشکیل ...
-
کدام معنی؟
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-02-20)در نوشتۀ حاضر بهدنبال طرح مسألهای هستم که سالهاست مرا درگیر خود کرده و هنوز در هیچ مقاله یا کتابی ندیدهام که کسی به آن پرداخته باشد. مسأله بر سر این است که اگر قرار باشد، مطالعۀ «معنی» پیچیدهترین بخش زبانشناسی را به ...
-
نحو کودک؛ نحو تمامعیار شواهدی از روند فراگیری بخش مقوله ای و ساخت اطلاع زبان فارسی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-02-20)دربارة ماهیت دستور جهانشمول در بدو تولّد، دو دیدگاه کلی مطرح است که به دیدگاه واژگانگرا و دیدگاه درخت کامل معروفاند. طرفداران دیدگاه واژگانگرا، دستور جهانشمول را ناقص و بلوغ را عامل اصلی تکوین آن میدانند. اما پیروان ...
-
تأثیر تکیة واژگانی بر ویژگیهای کیفی واکههای ساده زبان فارسی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-02-20)در برخی زبانها کیفیت واکه در هجای بیتکیه تغییر میکند. در آواشناسی فیزیکی، این ویژگی یعنی عدم حصول ویژگیهای کیفی ایدهآل واکه در شرایطی خاص و گرایش واکهها به سمت مرکز فضای واکهای را، کاهش واکهای مینامند. تحقیقات ...



