مرور دوره 1, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار

  • ارزیابی رشد زبان استعاری در کودکان فارسی‌زبان: بررسی مقایسه‌ای 

    صادقی, شهره (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-02-20)
    در پژوهش حاضر، روند رشدی درک استعاره در کودکان فارسی‌زبان از سه گروه سنی 6، 7 و 8 سال مورد بررسی قرارگرفت. در زمینۀ درک استعاره در کودکان، دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. به‌منظور ارزیابی توانش استعاری کودکان، آزمونی دوگزینه‌ای ...

  • ارجاع، مصداق های واقعی و مصداق های گفتمانی 

    علائی, بهلول (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-02-20)
    نظریۀ ارجاع مستقیم در مورد برخی مسائل معنی‌شناختی، از جمله مسئلۀ ارجاع به لاوجود و مسئلۀ جایگزینی اسامی خاص هم‌مرجع در جمله‌های نگرش گزاره‌ای با مشکل مواجه می‌شود؛ زیرا تنها چیزی که در این نظریه معنی یک عبارت را تشکیل ...

  • کدام معنی؟ 

    صفوی, کورش (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-02-20)
    در نوشتۀ حاضر به‌دنبال طرح مسأله‏ای هستم که سال‏هاست مرا درگیر خود کرده و هنوز در هیچ مقاله یا کتابی ندیده‏ام که کسی به آن پرداخته باشد. مسأله بر سر این است که اگر قرار باشد، مطالعۀ «معنی» پیچیده‏ترین بخش زبان‏شناسی را به ...

  • نحو کودک؛ نحو تمام‌عیار شواهدی از روند فراگیری بخش مقوله ای و ساخت اطلاع زبان فارسی 

    صحرایی, رضا مراد (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-02-20)
    دربارة ماهیت دستور جهانشمول در بدو تولّد، دو دیدگاه کلی مطرح است که به دیدگاه واژگان­گرا و دیدگاه درخت کامل معروف­اند. طرفداران دیدگاه واژگان­گرا، دستور جهانشمول را ناقص و بلوغ را عامل اصلی تکوین آن می­دانند. اما پیروان ...

  • تأثیر تکیة واژگانی بر ویژگی‌های کیفی واکه‌های ساده زبان فارسی 

    مدرسی قوامی, گلناز (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2014-02-20)
    در برخی زبان‌ها کیفیت واکه در هجای بی‌تکیه تغییر می‌کند. در آواشناسی فیزیکی، این ویژگی یعنی عدم حصول ویژگی‌های کیفی ایده‌آل واکه در شرایطی خاص و گرایش واکه‌ها به سمت مرکز فضای واکه‌ای را، کاهش واکه‌ای می‌نامند. تحقیقات ...