بررسی شناختیِ طرحوارههای تصوری در کتابهای فارسیِ دورۀ ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
باباسالاری, زهرازندی, بهمنروشن, بلقیسقاسمپورمقدم, حسیننوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی طرحوارههای تصوری در کتابهای درسیِ فارسیِ دورۀ ابتدایی در چارچوب زبانشناسیِ شناختی است. طرحوارههای تصوری یکی از مباحث اساسی رشتههایی چون فلسفه، روانشناسی و زبانشناسی است. بهزعم زبانشناسان شناختی، اهمیت طرحوارههای تصوری بهعنوان بخشی از سازوکارهای زبان و تفکر این است که آنها بهعنوان مفاهیم جسمیتیافتۀ ابتدایی و اولیه میتوانند، بهشکلی نظاممند، ساختار مفاهیم پیچیدهتر را فراهم آورند. این مهم باعث اجتنابناپذیرشدنِ مطالعه و بررسی آنها در بسیاری از زمینهها، از جمله آموزش بهطور عام و مواد آموزشی بهطور خاص، میشود که بهگونهای به زبان و اندیشه گره خوردهاند. ضرورت این مسأله موجب شد تا این پژوهش به بررسی طرحوارههای تصوریِ حجمی، حرکتی و قدرتیِ جانسون، بهعنوان طرحوارههای پایه در کتابهای درسیِ فارسیِ پایههای تحصیلیِ اول تا ششم، بهعنوان یکی از مواد آموزشی مهم، بپردازد. روش این پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی و از نوع کیفی، توصیفی و نیز استنباطی است. نتایج بررسیها نشان میدهد که هر سه طرحوارۀ پایه در تمامی کتابهای شش پایۀ تحصیلی کاربرد دارند که بیشترین میزان، ابتدا به طرحوارۀ حجمی (%5/58)، سپس به طرحوارۀ حرکتی (%5/25) و در نهایت به طرحوارۀ قدرتی (16%) اختصاص دارد و اینکه تفاوت بین فراوانی انواع طرحوارهها معنادار است. همچنین میزان جملاتِ بدونِ طرحواره (با %6/81) بیشتر از جملاتِ با طرحواره (با %4/18) است و اینکه تفاوتِ بین فراوانی این دو معنادار است. این تحقیق نشان میدهد که استفاده از طرحوارۀ حجمیِ بیشتر در مراحل اولیه آموزش مورد استفاده قرار گیرد که کودک اطلاعات کمی در زمینۀ مفاهیم دارد و کمکم به تناسب سن، از آنها بهمیزان کمتری استفاده شود و میزان کاربرد دیگر طرحوارهها افزایش یابد.
کلید واژگان
زبانشناسیِ شناختیمعناشناسی شناختی
طرحوارههای تصوری
کتاب درسی
زبان فارسی
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
انجمن زبان شناسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه پیام نوردانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی




