بررسی تطبیقی زبان تبلیغات در بیلبوردهای تهران و لندن از منظر ارزشهای فرهنگی
(ندگان)پدیدآور
کاظمی, فروغارمغانی, مریمنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در جوامع امروزی تبلیغات همه جا را فراگرفتهاند. تبلیغکنندگان میکوشند برای ارتباط با مصرفکنندگان راهبردهایی را ایجاد کنند. در پژوهش پیشِ رو، بیلبوردهای تبلیغاتیِ تهران و لندن از منظر ارزشهای فرهنگی براساس طبقهبندی چنگ (1994) بررسی شدهاند. دادهها، صد بیلبورد فارسی و انگلیسی هستند که در زمستان 93-1392 بهشیوۀ میدانی گردآوری و بهروش تحلیلی بررسی شدهاند. اینبیلبوردها صرفاً از بعد زبانی مورد بررسی قرار گرفتهاند.یافتهها نشان میدهند که ارزشهای فرهنگی مدرنیته و اقتصاد در هردو زبان کاربرد چشمگیری داشتهاند و از این نظر دارای تشابهاند. اما ارزشهای ادب، پاکیزگی، احترام به سالمندان، تکنولوژی و کار صرفاً در بیلبوردهای تهران و ارزشهای فرهنگیِ فراغت، خرد و مهرورزی صرفاً در بیلبوردهای لندن کاربرد داشتهاند. افزون برآن ارزشهای فرهنگیِ آسودگی و کیفیت بیشترین تفاوت را به لحاظ بسامد وقوع در بیلبوردهای این دو شهر نشان میدهند. وجود تفاوت در انواع ارزشهای فرهنگی و میزان کاربرد آنها بازتاب تفاوتهای فرهنگی دو جامعۀ زبانی تهران و لندن است. آگهیهای بازرگانی، بهویژه بیلبوردهای تبلیغاتی، نقش بهسزایی در بازنمایی نکات فرهنگی موجود و ترویج و اشاعۀ نکات فرهنگی جدید دارند. یعنی هم ابزار خوانش فرهنگ و هم فرهنگساز هستند. لذا این مهم باید در تبلیغات مدنظر قرار گیرد و توجه بیشتری بدان معطوف شود.
کلید واژگان
زبان تبلیغاتبیلبوردهای تهران
بیلبوردهای لندن
ارزشهای فرهنگی
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
انجمن زبان شناسی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامیدانشجوی کارشناسی ارشد زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی




