بررسی مقایسه ای میزانِ عدمِ تحققِ قواعدِ اصلِ مشارکتِ گرایس در یک نمایشنامۀ فارسی و یک نمایشنامۀ انگلیسی
(ندگان)پدیدآور
شریفی, شهلاعلیپور, سانازنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله در چارچوب مبانی نظری فرضیۀ مشارکتِ گرایس [1]که مبتنی بر منظور و معناست، سعی شده است با اتخاذ روش تحلیلی ـ توصیفی، به تجزیهوتحلیلِ دو متنِ محاورهای(یک نمایشنامه به زبان فارسی و یک نمایشنامه به زبان انگلیسی) پرداخته شود و با ارائه جداول توزیعِ فراوانیِ عدمِ تحققِ هریک از قواعدِ اصولِ مشارکت میزان تخطی از هر قاعده مشخص و همچنین به روشها و انگیزههایی که سببِ تحققنیافتنِ این قواعد در هرکدام از نمایشنامهها میشود اشاره شود. درنهایت نتایجِ کمّی و کیفیِ حاصل از بررسیِ این دو نمایشنامه با هم مقایسه شده است تا تفاوتهاو شباهتهایی را که ایندو بهلحاظِ عدمِ رعایتِ قواعدِ اصلِ مشارکتِ گرایس و دلایل و انگیزههای آن دارند مشخص شود. نتایج این تحقیق نشان میدهد که بین نحوه رعایت و عدم رعایت قاعدههای اصل مشارکت بین سخنگویان فارسیزبان و انگلیسیزبان تفاوتهای معناداری وجود دارد که از تفاوتهای فرهنگی موجود در جوامع مذکور نشأت میگیرد. نتایج این تحقیق می تواند هم در آموزشِ زبان فارسی و انگلیسی بهعنوان زبانِ دوم و هم در امر ترجمه از فارسی به انگلیسی یا بالعکس مورد استفاده قرار گیرد.
[1]. Grice's co- operative principle
کلید واژگان
اصل مشارکتتخطی از قواعد
نقض قواعد
خروج
تعدی و تعلیق
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2009-11-221388-09-01
ناشر
انجمن زبان شناسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه فردوسی مشهددانشجوی دکتری زبانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد




