ساختار زیباییشناسی تعریض در غزلیات حافظ
(ندگان)پدیدآور
آسمندجونقانی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تعریض از مباحثی است که درخصوص آن بین بلاغتدانان، اختلاف بوده است. این صنعت در شعرشاعران مختلف نمود داشته، اما در شعرحافظ به شکل بارزتری متجلّی شده است بهگونهای که بدون در نظرگرفتن آن، معانی بسیاری از اشعار حافظ دریافت نمیشود. یکی از جلوههای زیباییشناسی شعر حافظ، ایهام هنری آن است. دلایل مختلفی از جمله روح عنادی و سرکش خواجه و مشرب عمیق انتقادی و افکار و عقاید سنتبرانداز او باعث شده تا گناهکاری و تزویر مخالفان خود را افشا کند و با تعریض به تمسخر بگیرد. او در غزلیات خود در قالب کلمهها و جملهها، تعریضهایی را نهفته است که درک معنای شعرش تنها با شناخت این ابزار هنری ممکن است. در این مقاله سعی بر آن است هرچند مختصر با مطالعۀ غزلیات حافظ، اغراض تعریض اعم از: استهزاء، بیان کثرت، حسن طلب، بیان آرزو، تشویق، مفاخره، اغراق، ریشخند، تنبیه، تحقیر و... شناسایی شود و دلایل زیباییشناسانۀ بهکارگیری تعریض و تنوع این صنعت در شعر او که بیشتر ناشی از نمودهای زبانی و ایمایی و روابط همنشینی و جانشینی میان نشانههای حاضر در زنجیرۀ زبانی و دیگر نشانههای غایب در بافت کلامی حافظ است؛ مورد تجزیهوتحلیل قرار گیرد.
کلید واژگان
تعریض و کنایهشگردهای بلاغی
اغراض تعریض
زیباییشناسی تعریض
غزلیات حافظ
شماره نشریه
82تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، تهران، ایرانشاپا
1735-11702476-6186




