| dc.contributor.author | بخشی, مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | تشکری, منوچهر | fa_IR |
| dc.contributor.author | قاسمی پور, قدرت | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:18:43Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:18:43Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:18:43Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:18:43Z | |
| dc.date.issued | 2017-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-07-26 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-05-04 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بخشی, مریم, تشکری, منوچهر, قاسمی پور, قدرت. (1396). مصادیق «پیرنگ» فرمالیستی در داستانهای کوتاه فارسی. متن پژوهی ادبی, 21(72), 87-116. doi: 10.22054/ltr.2017.7626 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1170 | |
| dc.identifier.issn | 2476-6186 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22054/ltr.2017.7626 | |
| dc.identifier.uri | http://ltr.atu.ac.ir/article_7626.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/174544 | |
| dc.description.abstract | بر مبنای تعاریف نوینی که در بوطیقای فرمالیسم، از دو مقولة «داستان» و «پیرنگ» ارائه گردیدهاست، «داستان» یا همان زنجیرة رخدادها در توالی زمانی، به منزلة مادّة خام و سازمایة روایت شناخته شدهاست و «پیرنگ» برخلاف پندار منتقدان پیشافرمالیسم، نه به ساختمان منطقی و علّی اثر روایی، بلکه به تمام تمهیدات زیباییشناسانه و آشناییزدایانهای اطلاق میگردد که برای پیکربندی هنری آن مادّة خام به کار بسته میشود. این تمهیدات در سه سطح «زبان، درونمایه و صناعات» متجلّی گردیدهاست و پیرنگ هنری روایت داستانی را برمیسازند. نویسندگان داستان کوتاه معاصر فارسی با عنایت به جریانات نوگرایانة ادبی، بهویژه آرای فرمالیستی و به مدد بهرهگیری مبتکرانه از امکانات زبانی، صناعتی و درونمایگانی، گونهای شکلشکنی خلاّقانه را در روایتگری داستانهایشان رقم زدهاند، به گونهایکه داستان را از بافتی متکّی بر حادثهپردازی و پیرنگسازی در مفهوم سنّتی و پیشافرمالیستی خود خارج ساخته و تلاش برای برجستهسازی فرم داستان از رهگذر کشف و کاربست تکنیکهای روایی جدید را جایگزین آن کردهاند و بدین سان، آشناییزدایی و پیرنگ هنری مطمحنظر فرمالیستها را محقّق ساختهاند. نظر به اینکه مصادیق پیرنگسازی هنری در سطح صناعات داستانی از گستردگی و تنوّع بیشتری برخوردار است، در این جستار، بر آن بودهایم تا به واکاوی و دستهبندی مصادیق و جلوههای گوناگون آشناییزدایی و پیرنگسازی در این سطح از داستانهای کوتاه شکلگرای معاصر بپردازیم و بدینوسیله، از اصلیترین عوامل رازناکی و غریبنمایی جهان این داستانها پرده برداریم. | fa_IR |
| dc.format.extent | 582 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | متن پژوهی ادبی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Literary Text Research | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22054/ltr.2017.7626 | |
| dc.subject | داستان کوتاه فارسی | fa_IR |
| dc.subject | فرمالیسم | fa_IR |
| dc.subject | پیرنگ | fa_IR |
| dc.subject | صناعات روایی | fa_IR |
| dc.subject | آشناییزدایی | fa_IR |
| dc.title | مصادیق «پیرنگ» فرمالیستی در داستانهای کوتاه فارسی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 21 | |
| dc.citation.issue | 72 | |
| dc.citation.spage | 87 | |
| dc.citation.epage | 116 | |