نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبخشی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorتشکری, منوچهرfa_IR
dc.contributor.authorقاسمی پور, قدرتfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:18:43Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:18:43Z
dc.date.available1399-07-09T00:18:43Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:18:43Z
dc.date.issued2017-06-22en_US
dc.date.issued1396-04-01fa_IR
dc.date.submitted2017-07-26en_US
dc.date.submitted1396-05-04fa_IR
dc.identifier.citationبخشی, مریم, تشکری, منوچهر, قاسمی پور, قدرت. (1396). مصادیق «پیرنگ» فرمالیستی در داستان‌های کوتاه فارسی. متن پژوهی ادبی, 21(72), 87-116. doi: 10.22054/ltr.2017.7626fa_IR
dc.identifier.issn1735-1170
dc.identifier.issn2476-6186
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/ltr.2017.7626
dc.identifier.urihttp://ltr.atu.ac.ir/article_7626.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/174544
dc.description.abstractبر مبنای تعاریف نوینی که در بوطیقای فرمالیسم، از دو مقولة «داستان» و «پیرنگ» ارائه گردیده‌است، «داستان» یا همان زنجیرة رخدادها در توالی زمانی، به منزلة مادّة ‌خام و سازمایة روایت شناخته شده‌است و «پیرنگ» برخلاف پندار منتقدان پیشافرمالیسم، نه به ساختمان منطقی و علّی اثر روایی، بلکه به تمام تمهیدات زیبایی‌شناسانه و آشنایی‌زدایانه‌ای اطلاق می‌گردد که برای پیکربندی هنری آن مادّة ‌خام به کار بسته می‌شود. این تمهیدات در سه سطح «زبان، درونمایه و صناعات» متجلّی گردیده‌است و پیرنگ هنری روایت داستانی را برمی‌سازند. نویسندگان داستان‌ کوتاه معاصر فارسی با عنایت به جریانات نوگرایانة ادبی، به‌ویژه آرای فرمالیستی و به مدد بهره‌گیری مبتکرانه از امکانات زبانی، صناعتی و درونمایگانی، گونه‌ای شکل‌شکنی خلاّقانه را در روایتگری داستان‌هایشان رقم زده‌اند، به گونه‌ای‌که داستان را از بافتی متکّی بر حادثه‌پردازی و پیرنگ‌سازی در مفهوم سنّتی و پیشافرمالیستی خود خارج ساخته و تلاش برای برجسته‌سازی فرم داستان از رهگذر کشف و کاربست تکنیک‌های روایی جدید را جایگزین آن کرده‌اند و بدین‌ سان، آشنایی‌زدایی و پیرنگ هنری مطمح‌نظر فرمالیست‌ها را محقّق ساخته‌اند. نظر به اینکه مصادیق پیرنگ‌سازی هنری در سطح صناعات داستانی از گستردگی و تنوّع بیشتری برخوردار است، در این جستار، بر آن بوده‌ایم تا به واکاوی و دسته‌بندی مصادیق و جلوه‌های گوناگون آشنایی‌زدایی و پیرنگ‌سازی در این سطح از داستان‌های کوتاه شکل‌گرای معاصر بپردازیم و بدین‌وسیله، از اصلی‌ترین عوامل رازناکی و غریب‌نمایی جهان این داستان‌ها پرده برداریم.fa_IR
dc.format.extent582
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofمتن پژوهی ادبیfa_IR
dc.relation.ispartofLiterary Text Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/ltr.2017.7626
dc.subjectداستان کوتاه فارسیfa_IR
dc.subjectفرمالیسمfa_IR
dc.subjectپیرنگfa_IR
dc.subjectصناعات رواییfa_IR
dc.subjectآشنایی‌زداییfa_IR
dc.titleمصادیق «پیرنگ» فرمالیستی در داستان‌های کوتاه فارسیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue72
dc.citation.spage87
dc.citation.epage116


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد