نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorواعظ, بتولfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:18:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:18:35Z
dc.date.available1399-07-09T00:18:35Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:18:35Z
dc.date.issued2012-08-22en_US
dc.date.issued1391-06-01fa_IR
dc.date.submitted2016-12-05en_US
dc.date.submitted1395-09-15fa_IR
dc.identifier.citationواعظ, بتول. (1391). خاستگاه متناقض‌نمایی در سبک شخصی حافظ. متن پژوهی ادبی, 16(52), 132-160. doi: 10.22054/ltr.2012.6581fa_IR
dc.identifier.issn1735-1170
dc.identifier.issn2476-6186
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/ltr.2012.6581
dc.identifier.urihttp://ltr.atu.ac.ir/article_6581.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/174490
dc.description.abstractزبان شعر، زبان تناقض است و این تناقض در هر دو ساحت صورت و معنی برای شعر اجتناب‌ناپذیر است.این جستار در پی آن است تا این گونه تنش‌های صوری- معنایی را در غزلیات حافظ مورد تحلیل قرار دهد.در بخش نخست مقاله، مختصری در باب پارادوکس و تعریف آن در شعر، آمده است.سپس در مورد ساخت تقابل‌های دوگانه در مکتب ساختار‌گرایی اندکی بحث شده است.در بخش سوم تضادها و تقابل‌های دوگانه در اشعار حافظ نشان داده شده و علاوه برآن، ساخت تقابل‌های سه‌گانه و گاه چهارگانه نیز در نظام فکری حافظ و شعر او مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده است که در شعر حافظ یک تقابل کلی در مرکز شکل می‌گیرد و سپس تقابل‌های دیگری بر گرد آن نظام چیده می‌شود. این گونه تقابل‌ها در بیشتر مواقع به ساختی متناقض‌نما در سطح کلام منجر شده است که تنها با توجه به مخاطبان خاص و عام حافظ و نظام فکری آن‌ها متناقض به نظر می‌رسد، حال آنکه در خاستگاه اندیشگی حافظ تناقضی وجود ندارد. این ویژگی در شعر حافظ تبدیل به سبک شخصی او شده‌است، زیرا حافظ متناقض‌نما را تنها به عنوان یک شگرد ادبی به کار نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد، بلکه تا سطح یک شیوه گفتمان در کلام از آن استفاده می‌کند. در بخش پایانی مقاله شیوه‌ها و ابزارهای ایجاد ساخت‌های پارادوکسیکال و تنش‌های صوری- معنایی مورد بررسی قرار گرفته است.fa_IR
dc.format.extent268
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofمتن پژوهی ادبیfa_IR
dc.relation.ispartofLiterary Text Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/ltr.2012.6581
dc.subjectحافظfa_IR
dc.subjectتقابل‌های دوگانه و سه‌گانهfa_IR
dc.subjectپارادوکسfa_IR
dc.subjectآیرونیfa_IR
dc.subjectسبک شخصیfa_IR
dc.titleخاستگاه متناقض‌نمایی در سبک شخصی حافظfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue52
dc.citation.spage132
dc.citation.epage160


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد