طنز و هجو در تاریخ جهانگشای جوینی
(ندگان)پدیدآور
اسپرهم, داوودسلیمانی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زبانِ طنز از قدرتی بس ژرف برخوردار است؛ قدرتی که در سایة آن گوینده میتواند بسیاری از معضلات را بازگو و در بهتر شدن اوضاع تلاش نماید. زمانی که جامعه به بلایا و آشفتگیهای فرهنگی و اخلاقی فراوانی دچار باشد، بر دامنة طنز، بهویژه هجو و هزل افزوده میشود. در این مقاله اثبات شد که عطاملک جوینی با طبعِ شوخ و انتقادی خود، همانند بسیاری از شوخطبعان و منتقدان تاریخ این سرزمین، از این ابزار شگفت و تأثیرگذار به صورت چشمگیر بهره برده است. جوینی بر بسیاری از اعمال، وقایع، افراد، عقاید و غیره نگاهی توأم با نقد و طنز انداخته است و از این طریق، توانسته چون مُصلحی اجتماعی و سیاسی، در بهتر شدن اوضاع و بیان معایب بکوشد. همچنین این پژوهش ثابت کرد که این نگاه منتقدانة او (طنز و هجو) تنها به مغولان اختصاص نیافته، بلکه رعیّت، زنان، شاهان و فرماندگان خوارزمشاهی، شیخالاسلام و بسیاری از صاحبنامان آن روزگار را نیز در بر میگیرد. با این حال، نباید توقّع داشت که نویسندهای توانا و ناقد، آن هم در دبار حاکمانی بهغایت خشن و بیمنطق، نقد و طنز را بهصراحت بازگوید و خود را در معرض خطر و تاریخ را از ثبت این وقایع تلخ محروم سازد. نقد و طنزهای جوینی بیشتر در لفّافۀ زبان پنهان است و پی بردن به این جنبه از نوشتار او، تأمّل ویژه میطلبد.
کلید واژگان
طنزهجو
بلاغت
زبان
محتوا
جهانگشای جوینی
شماره نشریه
66تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه علاّمه طباطبائی(ره)، تهراندانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه قم
شاپا
1735-11702476-6186




