دوره 15, شماره 47
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
برنامه درسی تکلیف محور؛ رویکردی نوین برای تقویت فارسی آموزی
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2011-05-22)انتخاب مواد درسی مناسب که بر مبنای اصول آموزشی تهیه و تدوین شده باشد، از مهمترین نکات در آموزش زبان است. این نکته بیش از آنکه مربوط به روش تدریس باشد، اهمیت برنامه درسی را نمایان میسازد. اگرچه توجه مدرسان زبان عمدتاً متوجه ...
-
سمبلیسم و رهایی از چنبرة زمان
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2011-05-22)گذر زمان تراژیک بوده، هست و خواهد بود. سمبلیسم، مکتبی که در نتیجهی نهضتی ادبی و هنری در اروپا شکل گرفت، میکوشد با بهکارگیری فنون مختلف از جنبرهی زمان بگریزد در واقع، شاعر و نویسنده سمبلیست سعی دارد با استفاده از نمادها ...
-
دو تحلیل تازه از ساختمان صفات در زبان فارسی با توجه به: 1. پسران وزیر ناقص عقل (اسم مرکب + صفت) 2. تای تأنیث
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2011-05-22)اگرچه تأثیر زبان عربی بر زبان فارسی زیاد بوده است ولی باید دانست که این تأثیرات بیشتر در حوزه ورود لغات بوده و به ندرت در حوزه نحو یا دستور این گونه تأثیرپذیری رخ داده است. سالهاست که دو نمونه از این تأثیرپذیریهای نحوی ...
-
بررسی مقایسهای موضوعات و درونمایههای مرتبط با زنان در داستانهای زن محور زنان داستان نویس (1300- 1380)
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2011-05-22)زنان داستان نویس در طی نزدیک به یکصد سال داستان نویسی به شیوهی جدید در ایران، داستانهای زیادی را به چاپ رساندهاند. بررسی جنبههای گوناگون این داستانها میتواند روند دگرگونیهای جریان داستان نویسی این داستاننویسان را ...
-
هنرنمایی حافظ با اصطلاحات اقتصادی
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2011-05-22)شعر فارسی از جهت پیوند دادن واژگان معمولی اقتصادی با احساس و عاطفه شاعرانه، در قلم حافظ به اوج رسیده است. حافظ برای نشان دادن وضع معیشتی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی زمان خود از اصطلاحات اقتصادی با هنرمندی خاص بهر جسته است. ...
-
بررسی تطبیقی لهجهی بخارایی اوایل قرن بیستم (زبان تاجیکی)با فارسی معاصر
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2011-05-22)لهجهی بخارایی یکی از لهجههای زبان فارسی است که در دههی دوم قرن بیستم همزمان با شروع فعالیتهای روشنفکران بخارا، جدیدان، در آثار سران فکری این جنبش به کار گرفته شد و در خدمت روشنگری و تعلیم درآمد و پس از تقسیم ماوراءالنهر، ...



