دوره 17, شماره 57
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
اسلوب بیان و شیوهی مجلس گویی مولانا در آثار منثورش (با تأکید بر کتاب فیه ما فیه)
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-11-22)با تحلیل سبک بیان نویسنده، شخصیت فردی، توان بیان و ساختار منظم حاکم بر اثر ادبی را میتوان شناخت، به همین سبب شناخت روش بیان هر نویسندهای درآمدی بر شناخت زیباییشناسی ویزهی او است. مولوی در زیباییشناسی و سایر علوم از ...
-
سقف مُقَرنَس (تحلیل شکل هندسی دایره در دیوان حافظ)
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-11-22)سبک معماری هر دوره، بازتابی از طیف اندیشهگان و گفتمان آن دوره است و به تبع دیگرگونی اوضاع اجتماعی و فرهنگی، دیگراندیشی و دیگربینی در تمامی سطوح آگاهی آدمی رخ میدهد. گفتمان مسلط هر دوره، بینش و خوانشی دیگرگون را میطلبد. ...
-
نقد و بررسی تصویرسازی حماسی در شاهنامه فردوسی و دیوان متنبی
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-11-22)فردوسی و متنبی، دو حماسهسرای بزرگ ادب پارسی و عربی، تصاویر بدیعی از حملات توفندهی لشکریان، خلق کردهاند که از زوایای مختلف، قابل تأمل و بررسی است. عواملی چون توارد، الگوهای کلیشهای و تأثیرپذیری فردوسی از متنبی، باعث شده ...
-
تحلیلی روانشناختی بر مفهوم اَشَه در ادبیات فارسی
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-11-22)اشه، بخش مهمی از نوشتههای اخلاقی و اجتماعی گذشتگان را در بر میگیرد و بررسی، تبیین پدیدآیی و تداوم آن، بدون رجوع به یافتههای روانشناسی امکانپذیر نیست. هدف کنونی، بررسی زیربنای روانشناختی این مفهوم، با رجوع به یافتههای ...
-
بلاغت انواع ادبی با تکیه بر بلاغت نوع رباعی
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-11-22)بلاغت سنتی، زیبایی شناسی آثار ادبی را تنها در سه حوزهی علم بدیع، بیان و معانی بررسی میکند. این دیدگاه سنتی، ارزش زیبایی شناختی هر سروده یا نوشته ادبی را تنها آراسته بودن آن به آرایهها و هنرهایی میداند که در سه قلمرو ...



