مرور دوره 16, شماره 53 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
تحلیل رمان «رویای تبت» براساس «استعاره نمایشی نظریه گافمن»
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2012-11-21)رمان رویای تبت یکی از آثار فریبا وفی از جمله نویسندگان دهه هفتاد است که در آن روزمرگی سه زن در دو نسل و با سه هویت متفاوت روایت میشود. نظریه پردازان جامعه شناسی که به تحلیل آثار ادبی پرداختهاند از رویکردهای مختلفی در ...
-
بررسی ساختاری داستان بیژن و منیژه
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2012-11-21)داستان بیژن و منیژه از جمله داستانهای فرعی در طرح انداموار شاهنامه است که طرح و ساختار ویژهای دارد. برخی محققان در پی توجیه تاریخی داستان برآمدهاند و اصل داستان را مربوط به عصر اشکانی دانستهاند؛ این در حالی است که در ...
-
بررسی نیایشهای شاهنامه فردوسی
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2012-11-21)شاهنامهی حکیم توس، دایره المعارف بزرگی است که فرهنگ و تاریخ کهن ایران زمین را در بردارد. یکی از هزاران مفاهیم ارزشمند معنوی که در این اقیانوس فراخ گستر و ژرف عمق به زیبایی و شیوایی موج میزند، نیایش پروردگار یگانه است. ...
-
بازشناسی مفهوم قرب در آثار عطار نیشابوری
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2012-11-21)از مباحث مهم و مشروح تصوف، مقامات و احوال است که صوفی و عارف در طریق وصول به حق و کمال حقیقی باید مقامات را طی کند و حالات را که در درون او وارد میشود، دریابد. یکی از مهمترین احوال عرفانی، قرب است. قرب، استغراق وجود سالک ...
-
رمان مدرن، روایتی دیگرگونه و دیریاب
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2012-11-21)نویسندگان مدرن به دنبال یافتن راهی نو برای فراتر رفتن از محدودههای مخاطره آمیز تصنع و تکرار، پشت پا به ساختارهای خشک و تغییرناپذیر گذشته زدند و با ملاحظهی پیوندهای فلسفی مدرنیته و شکل ادبی آثار مدرن، آثار خود را تا جایی ...
-
بررسی حضور نویسنده در داستانهای جلال آل احمد
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2012-11-21)جلال آل احمد (1302- 1348 ه.ش) نویسندهای متعهّد، آرمانگرا و عملگراست که داستان نویسی را با نگارش داستانهای کوتاه از سال 1323 شروع کرد و تا پایان عمر ادامه داد. آنچه در داستانهای آل احمد چشمگیر به نظر میرسد شیوههای حضور ...



