مرور دوره 19, شماره 66 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 5 از 5
-
بررسی تطبیقی عناصر داستانی در بابالحکایات احمد شوقی و حکایتهای پروین اعتصامی
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2016-02-20)بابالحکایات احمد شوقی و حکایتهای پروین اعتصامی از مهمترین آثار تمثیلی ادبیّات معاصر عربی و فارسی به شمار میروند. دیدگاه غالب این است که نوع ادبی تمثیل و ساختار آن ضعیف است و به زحمت بار محتوای اخلاقی را بر دوش ...
-
نگرشی تحلیلی بر سرعت روایت در رمانهای جای خالی سلوچ و موسم الهجرة إلی الشّمال با تکیه بر نظریّة روایتشناسی ژرار ژنت
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2016-02-20)یکی از تکنیکهای اصلی در تحلیل رمان، بررسی و نقد روایتپردازی داستان با توجّه به نظریّة روایتشناسی ژرار ژنت، منتقد ساختارگرای فرانسوی است. او زمان را یکی از مؤلّفههای اصلی پیشبرد هر روایت دانسته است و زمان دستوری را ...
-
کورسویی در هزارتوی رباعیّات خیّام گامی برای آمادهسازی رباعیّات خیّام برای تحلیلهای روانشناختی
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2016-02-20)رباعیّات خیّام از پرجاذبهترین آثار ادبی ایران و جهان و از ناشناختهترین آنهاست. در این مقاله، رباعیّات خیّام با هدف آمادهسازی برای تحلیلهای روانشناختی، از زاویة گسترة قابلیّت انتساب به شخص خیّام و از زاویة تفسیرپذیری ...
-
بازتاب اندیشة صوفیانه در داستان جمشید و خورشید
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2016-02-20)«جمشید و خورشید» یکی از منظومههای داستانی از نوع نظیرههاست. سلمان ساوجی، از گویندگان قرن هشتم، این داستان را در سال 736 هحری قمری و در 2988 بیت به رشتة نظم در آورده است و به سلطان اویس ایلکانی تقدیم کرده است. این ...
-
بررسی تقابل زمان روایی و زمان متن در حکایتهای گلستان سعدی
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2016-02-20)«گلستان سعدی» اثری روایی است که از تکنیکهای زمان روایی بهخوبی بهره برده است. هدف اصلی این پژوهش کشف تمایز زمان تقویمی و زمان متن در روایتهای این کتاب است. روش مورد استفاده در این پژوهش، روش تحلیل محتواست و واحد ...



