مرور دوره 9, شماره 24 بر اساس تاریخ انتشار

در حال نمایش موارد 1 - 10 از 10

  • ترجمه ای زبان شناختی و تفسیری عرفانی از « من عرف نفسه فقد عرف ربه» 

    منافی اناری, سالار (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2005-08-23)
    حیات انسان در اصل از آن روح است که جوهری الهی، غیرمادی، و نامیراست و منشاء تمام استعدادهای حیاتی انسان مانند تفکر، تعقل، ادراک، اراده، گفتار و کردار می باشد. آنچه پس از جدا شدن روح از بدن بتدریج متلاشی و به اصلی خود که خاک ...

  • تأثیر تعامل بر درک مطلب خواندن 

    بالغی زاده, ساسان (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2005-08-23)
    هدف از این پژوهش بررسی میزان درک مطلب خواندن ۲ گروه از زبان آموزان سطح متوسط ایرانی از یک متن در ۲ قالب متفاوت می باشد. گروه اول از زبان آموزان متن را بصورت ساده شده (هم از لحاظ واژگانی و هم از لحاظ دستوری) خوانده و به ...

  • تأثیر آموزش نقشه مفهومی به عنوان شیوه ای پس شنیداری بر درک شنیداری فراگیران زبان خارجی 

    فهیم, منصور (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2005-08-23)
    تحقیق حاضر تأثیر آموزش نقشه مفهومی و تعامل نقشه مفهومی و نوع آزمون را بر درک شنیداری فراگیران زبان خارجی مورد مطالعه قرار می دهد. تعداد ۶۴ دانشجوی دختر ترم دوم در گرایش مترجمی زبان انگلیسی بطور تصادفی به چهار گروه تقسیم ...

  • پژوهشی توصیفی یا مطالعه توصیفی کارکرد زبانی داوطلبان IELTS ایرانی 

    کیوانفر, عرشیا (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2005-08-23)
    ارزیابی توانش زبانی یکی از بحث انگیز ترین زمینه های آموزش زبان انگلیسی در سراسر دنیا است. علیرغم وجود انواع آزمون های زبان عمومی معتبر، اکثر مراکز آموزشی و حرفه ای مایلند افراد مورد نظر خود را از طریق دو آزمون شناخته شده ...

  • نظریه سپیر -ورف و اصطلاحات و ضرب المثلهای فارسی و انگلیسی 

    فهیم, منصور (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2005-08-23)
    مقاله حاضر سعی بر آن دارد تا نظریه جبر زبانی سپیر - ورف را در سایه اصطلاحات و ضرب المثلهای فارسی و انگلیسی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. از آنجائیکه اصطلاحات و ضرب المثلها ریشه در فرهنگ یک کشور دارد و می توانند بیانگر تفکر ...

  • رویکرد دانشجویان زبان انگلیسی نسبت به دوباره سازی متن : بر پایه ساخت واژگانی یا ساخت نحوی 

    کریمی, اعظم (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2005-08-23)
    فرضیات بی شماری که در رابطه با طبیعت و ساختار زبان به خصوص چگونگی تعامل میان واژگان و نحو پیشنهاد شده اند، فرد را با مسئله بظاهر غیر قابل حلی مواجه می سازند. فرضیات متنوع ساختارگرایانه وضعیت دوگانه ای را به وجود آورده است: ...

  • تأثیر خلاصه سازی و پرسش از خود در پیشرفت درک مطلب فراگیران EFL ایرانی 

    رشتچی, مژگان (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2005-08-23)
    هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر راهبرد های خلاصه کردن و پرسش از خود در درک مطلب بود. برای دستیابی به این هدف ۱۲۷ نفر دانشجوی دختر مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در درس خواندن ۳ در نظر گرفته و پس از هم ...

  • نگرشی بر ترجمه ماشینی 

    اسفندیاری, ساعد (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2005-08-23)
    از دیر باز بشر همیشه در آرزوی اختراع دستگاهی بوده است که بتواند متون را از زبان مبداء به زبان مقصد با سرعت و دقت فراوان ترجمه کند. تلاش برای رسیدن به این آرزو بیش از پنج دهه است که آغاز شده است و محققان دسا اوردهایی در ...

  • تأثیر فرافکنی رایشی جمله - بنیاد در بازشناسی و به یادآوری دو زبانی 

    میر عمادی, س (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2005-08-23)
    در راستای تحقیق و تتبع در باب تأثیر فرافکنی زایشی در سطح جمله، ۱۴۴ مرد دو زبانه انتخاب شدند. از این افراد در سه سطح توانش زبانی شرایط یک زبانی و دو زبانی - آزمون بعمل آمد. آزمونهای بازشناسی و به یادآوری در ارتباط با مدخل ...

  • آیا تفسیر متن امکان پذیر است ؟ 

    میرعمادی, سیدعلی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2005-08-23)
    در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که آیا اصولاً تفسیر متن امکان پذیر است یا نه. ابتدا نظری به گذشته داریم و آنگاه با توجه به دیدگاه های نوین تفسیر متن و کلام نمونه ای را مورد تجزیه و تحلیل نشانه شناختی قرار ...