دیدگاه آیتالله جوادی آملی دربارۀ رابطة تکوینی انسان و قرآن
(ندگان)پدیدآور
دولت, محمد علیمحمدی آشنانی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی، این فرضیه را در آثار آیتالله جوادی آملی بررسی میکند انسان تامّ و قرآن رابطۀ تکوینی دارند. آیتالله جوادی آملی معتقدند انسان تام و قرآن پیوندی اصیل و ذاتی دارند و انقطاعشان ناشی از کثرت در بستر عالم طبیعت است. دیدگاه ایشان چهار محور دارد: 1) قرآن، حقیقت ذومراتبی است که در قوس نزول، جامع همۀ مراتب عالم، یعنی مرتبۀ الهی، عقلی، مثالی، کتبی و لفظی شده است؛ 2) انسان تام و انسان کامل، همۀ مراتب عالم را در خود جمع کردهاند؛ اولی، بالقوه و دومی، بالفعل؛ 3) خداوند قرآن را به انسان تعلیم داده است و چون این تعلیم، مقدم بر خلقت آدمی است، تعلیمی تکوینی است، نه آموزشی تدریسگونه؛ 4) یگانه افتراق انسان و قرآن در وجود طبیعی آنهاست. قرآن صورتی کتبی و انسان صورت حیوان ناطق دارد تا قابلیت حرکت و تغییر تکاملی یا تنزلی داشته باشد. قرآن برای انسان، ذاتی و مانند صورت برای ماده است؛ پس باوجودِ تفاوت در ظهور وجودی در عالم طبیعت، در قوس صعود و در مرتبۀ مثالی و عقلی، صورت انسان با صورت قرآن متحد میشود.
کلید واژگان
انسانقرآن
رابطۀ تکوینی
قوس صعود
قوس نزول
ماده و صورت
اتحاد
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
پژوهشگاه علوم وحیانی معارجسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای کلام امامیه دانشگاه قرآن و حدیثاستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن.




