نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپروین, خیرالهfa_IR
dc.contributor.authorحیدرنژاد, ولی اللهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:14:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:14:33Z
dc.date.available1399-07-09T00:14:33Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:14:33Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-06-14en_US
dc.date.submitted1398-03-24fa_IR
dc.identifier.citationپروین, خیراله, حیدرنژاد, ولی الله. (1398). مطالعه تطبیقی مدیریت عالی قوه قضاییه در نظام حقوقی ایران و اتحادیه اروپا. فصلنامه دانش حقوق عمومی, 8(26), 111-134. doi: 10.22034/qjplk.2020.187fa_IR
dc.identifier.issn2383-1596
dc.identifier.issn2676-6574
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/qjplk.2020.187
dc.identifier.urihttp://mag.shora-rc.ir/article_187.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/172975
dc.description.abstractاز منظر سازمانی مدیریت قضایی به معنای نهاد و ساختاری است که به موجب قوانین و در جهت برقراری عدالت ایجاد شده‌اند، که در معنای کلی‌تر کلیه نهادهایی را شامل می‌شوند که نه برای ایفای عدالت، بلکه به‌منظور مدیریت دستگاه قضایی ایجاد شده‌اند، مانند وزارتخانه‌ها و شوراهای قضایی. در کشورهای عضو اتحادیه اروپا سه مدل عمده متمرکز، نیمه‌متمرکز و خودمختار در اداره قوه قضاییه وجود دارد که مهم‌ترین مدل، اداره شورای و غیرمتمرکز قوه قضاییه است. ایده اولیه و اصلی ایجاد شوراهای قضایی در اتحادیه اروپا، جدا نگه‌داشتن قضاوت و فرایندهای قضایی از فشارهای سیاسی و بیرونی به‌ویژه قوه مجریه بوده است. شوراهای قضایی ابزاری برای حفظ و ارتقای استقلال قضایی از طریق گرفتن اختیار انتصاب قضات از قوه مجریه و سپردن آن به نهادی متشکل از قضات منتخب، نمایندگان سایر قوا و حقوقدان بوده است که امروزه گرایش روزافزونی در بین کشورهای اتحادیه اروپا در جهت اداره شورایی و غیرمتمرکز دستگاه قضایی دیده می‌شود. در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران، با توجه به ضروریات فقهی و شئون ولایت امر، ولایت بر قضا از جمله مناصب و شئون ولی‌فقیه قرار دارد، ازاین‌رو قوه قضاییه باید از طریق ولی‌فقیه و اذن وی اداره شود. در این بین باید گفت که اگر قبل از بازنگری قانون اساسی، تمهیدات مدیریت شورایی قوه قضاییه از نظر ترکیب، شرایط انتخاب‌شوندگان، ساختار و... ، با شرایط بهتر و سنجیده‌ای در نظر گرفته شده بود، عملکرد مطلوب‌تری به‌جای می‌گذاشت. به هر روی تجربه ده‌ساله مدیریت شورایی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران، چندان موفق نبود و مدیریت متمرکز پس از بازنگری کاستی‌های مدیریت شورایی را تا حد زیادی جبران کرد.fa_IR
dc.format.extent670
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشکــــده شـــورای نگهبــــانfa_IR
dc.publisherGuardian Council Research Instituteen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه دانش حقوق عمومیfa_IR
dc.relation.ispartofPublic Law Knowledge Quarterlyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/qjplk.2020.187
dc.subjectقوه قضاییهfa_IR
dc.subjectاستقلال قضاییfa_IR
dc.subjectشوراهای عالی قضاییfa_IR
dc.subjectاتحادیه اروپاfa_IR
dc.subjectوزارت دادگستریfa_IR
dc.titleمطالعه تطبیقی مدیریت عالی قوه قضاییه در نظام حقوقی ایران و اتحادیه اروپاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق(ع)fa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue26
dc.citation.spage111
dc.citation.epage134


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد