| dc.contributor.author | پروین, خیراله | fa_IR |
| dc.contributor.author | حیدرنژاد, ولی الله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:14:33Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:14:33Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:14:33Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:14:33Z | |
| dc.date.issued | 2020-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-06-14 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-03-24 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | پروین, خیراله, حیدرنژاد, ولی الله. (1398). مطالعه تطبیقی مدیریت عالی قوه قضاییه در نظام حقوقی ایران و اتحادیه اروپا. فصلنامه دانش حقوق عمومی, 8(26), 111-134. doi: 10.22034/qjplk.2020.187 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-1596 | |
| dc.identifier.issn | 2676-6574 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/qjplk.2020.187 | |
| dc.identifier.uri | http://mag.shora-rc.ir/article_187.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/172975 | |
| dc.description.abstract | از منظر سازمانی مدیریت قضایی به معنای نهاد و ساختاری است که به موجب قوانین و در جهت برقراری عدالت ایجاد شدهاند، که در معنای کلیتر کلیه نهادهایی را شامل میشوند که نه برای ایفای عدالت، بلکه بهمنظور مدیریت دستگاه قضایی ایجاد شدهاند، مانند وزارتخانهها و شوراهای قضایی. در کشورهای عضو اتحادیه اروپا سه مدل عمده متمرکز، نیمهمتمرکز و خودمختار در اداره قوه قضاییه وجود دارد که مهمترین مدل، اداره شورای و غیرمتمرکز قوه قضاییه است. ایده اولیه و اصلی ایجاد شوراهای قضایی در اتحادیه اروپا، جدا نگهداشتن قضاوت و فرایندهای قضایی از فشارهای سیاسی و بیرونی بهویژه قوه مجریه بوده است. شوراهای قضایی ابزاری برای حفظ و ارتقای استقلال قضایی از طریق گرفتن اختیار انتصاب قضات از قوه مجریه و سپردن آن به نهادی متشکل از قضات منتخب، نمایندگان سایر قوا و حقوقدان بوده است که امروزه گرایش روزافزونی در بین کشورهای اتحادیه اروپا در جهت اداره شورایی و غیرمتمرکز دستگاه قضایی دیده میشود. در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران، با توجه به ضروریات فقهی و شئون ولایت امر، ولایت بر قضا از جمله مناصب و شئون ولیفقیه قرار دارد، ازاینرو قوه قضاییه باید از طریق ولیفقیه و اذن وی اداره شود. در این بین باید گفت که اگر قبل از بازنگری قانون اساسی، تمهیدات مدیریت شورایی قوه قضاییه از نظر ترکیب، شرایط انتخابشوندگان، ساختار و... ، با شرایط بهتر و سنجیدهای در نظر گرفته شده بود، عملکرد مطلوبتری بهجای میگذاشت. به هر روی تجربه دهساله مدیریت شورایی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران، چندان موفق نبود و مدیریت متمرکز پس از بازنگری کاستیهای مدیریت شورایی را تا حد زیادی جبران کرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 670 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشکــــده شـــورای نگهبــــان | fa_IR |
| dc.publisher | Guardian Council Research Institute | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه دانش حقوق عمومی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Public Law Knowledge Quarterly | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/qjplk.2020.187 | |
| dc.subject | قوه قضاییه | fa_IR |
| dc.subject | استقلال قضایی | fa_IR |
| dc.subject | شوراهای عالی قضایی | fa_IR |
| dc.subject | اتحادیه اروپا | fa_IR |
| dc.subject | وزارت دادگستری | fa_IR |
| dc.title | مطالعه تطبیقی مدیریت عالی قوه قضاییه در نظام حقوقی ایران و اتحادیه اروپا | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق(ع) | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 26 | |
| dc.citation.spage | 111 | |
| dc.citation.epage | 134 | |