عرف و بناهای عقلایی در مکتب فقهی امام خمینی(س)
(ندگان)پدیدآور
موسوی, سید عبدالواحدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
عرف و بناهای عقلایی و واژههای مشابه بهکرات در کتب و رسائل فقهی و اصولی و حقوقی موردتوجه فقیهان، اصولیون و حقوقدانان مسلمان قرارگرفته است. این واژه در فرهنگ لغات به معنای شناختهشده و ضد نکر است و در اصطلاح، قاعدهای است که مستقیماً از مردم سرچشمه گرفته فراگیر و پایا است و بهوسیله مقام صالح الزامی دانسته شده است.
سؤال این است که آیا عرف عقلا از منظر شرع و مکتب فقهی امامیه حجت بوده، شایسته است بر اساس آن عمل شود یا نه؟ نسبت عرف و شرع چیست؟
در نسبت عرف و شرع گفتهشده است عرف ممضا، عرف مردوع و عرف مرسل. عرف ممضا یعنی عرف مورد تأیید شرع. عرف مردوع، عرف مورد انکار شرع؛ اما عرف مرسل که شارع نسبت به آن نظری نداده است یا ما به آن دسترسی پیدا نکردهایم، حجیت آن مورد اختلاف است: بدون هیچگونه شرطی حجیت دارد؛ از طریق قاعده حسن و قبح حجیت دارد؛ اگر با امضای شارع اعم از تأیید مستقیم یا تأیید از طریق عدم الردع همراه باشد، حجیت دارد وگرنه غیرقابلقبول است.
امام خمینی قائل به حجیت ذاتی عرف بوده مشروط به امضا یا عدم الردع ولیکن امضای شارع را کاشف از عقلانی بودن عرف میداند. شیخالشریعه اصفهانی احراز عدم الردع را لازم نمیداند، بلکه عدم احراز ردع را کافی تلقی میکند.
کلید واژگان
عرفعرف عقلا
امضاء
ردع
احراز
عدم احراز
عصر ظهور
عصر عدم ظهور
شماره نشریه
77تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیسازمان پدید آورنده
دانش آموخته دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی و اندیش ههای امام خمینی)س(، پژوهشکده امام خمینی)ره( و انقلاب اسلامی، تهران، ایر ا نشاپا
2423-64622676-5888




