امام خمینی(س) و دانش تاریخ
(ندگان)پدیدآور
حضرتی, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دانش تاریخ در میان اندیشمندان مسلمان از جایگاه ناسازهای (پارادوکسیکال) برخوردار است. این دانش، از سویی، به عنوان مهمترین حوزه معرفتی برای عبرت گرفتن جهت نیل به سعادت دنیوی و اخروی مورد تأکید قرار گرفته است و از سوی دیگر، در طبقهبندی علوم نزد مسلمانان، اغلب نادیده گرفته شده است؛ تا آنجا که بسیاری از اندیشمندان مسلمان حتی در میان علوم نقلی هم از آن یاد نکردهاند. در این میان، امام خمینی از نوادر عالمان مسلمان است که به دانش تاریخ، هم از حیث فایده آن برای عبرت گرفتن و هم از حیث اهمیت آن به عنوان یکی از علوم شریفه، که به مثابه دانشی مستقل شأن و اعتبار بالایی دارد، توجه نموده است. ایشان اگرچه کتاب مستقلی درباره تاریخ ندارد، اما همواره در آثار مختلف خود، در سخنرانیها، بیانیهها و... به علم تاریخ اشارات زیادی کردهاند. نوشتار حاضر به دنبال تبیین این رویکرد استعلاجویانه امام خمینی در باب دانش تاریخ است.
کلید واژگان
دانش تاریخ در میان اندیشمندان مسلمان از جایگاه ناسازهای (پارادوکسیکال) برخوردار است. این دانشاز سویی
به عنوان مهمترین حوزه معرفتی برای عبرت گرفتن جهت نیل به سعادت دنیوی و اخروی مورد تأکید قرار گرفته است و از سوی دیگر
در طبقهبندی علوم نزد مسلمانان
اغلب نادیده گرفته شده است
تا آنجا که بسیاری از اندیشمندان مسلمان حتی در میان علوم نقلی هم از آن یاد نکردهاند. در این میان
امام خمینی از نوادر عالمان مسلمان است که به دانش تاریخ
هم از حیث فایده آن برای عبرت گرفتن و هم از حیث اهمیت آن به عنوان یکی از علوم شریفه
که به مثابه دانشی مستقل شأن و اعتبار بالایی دارد
توجه نموده است. ایشان اگرچه کتاب مستقلی درباره تاریخ ندارد
اما همواره در آثار مختلف خود
در سخنرانیها
بیانیهها و... به علم تاریخ اشارات زیادی کردهاند. نوشتار حاضر به دنبال تبیین این رویکرد استعلاجویانه امام خمینی در باب دانش تاریخ است
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2009-08-231388-06-01
ناشر
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه تاریخ دانشگاه تهرانشاپا
2423-64622676-5888
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
نقد جریان تاریخ فرهنگی در ایران
انصاری, مجتبی؛ پروانه اسدی, فاطمه؛ مهدوینژاد, محمدجواد (پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Studies, 2021-09-23)تاریخِ فرهنگی رویکردی میانرشتهای در تاریخنگاری است که تلاش میکند دو حوزهٔ اصلی علوم انسانی، یعنی تاریخ و فرهنگ، را در تعامل با یکدیگر بهکار گیرد. بهطورکلی، منابع فارسی موجود در حوزهٔ تاریخ فرهنگی را میتوان در دو ...
-
تاریخ، تعاریف و معانى
علیپور, محمدعلی (پژوهشگاه حوزه و دانشگاه, 2005-03-21)در این مقاله، ابتدا دو معناى متفاوت تاریخ از یکدیگر تفکیک شده است. اول به معنا و مفهوم «دانش تاریخ» و دیگرى به معنا و مفهوم «حادثه ى تاریخى» یا «موضوع علم تاریخ». مطلب مورد بحث این مقاله فقط دانش تاریخ است و درباره ى موضوع ...
-
"تاریخ سیاسی جدید" به مثابه روش
حسنی فر, عبدالرحمن (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی (با همکاری انجمن ایرانی تاریخ)IHCS, 2018-02-20)«تاریخ سیاسی جدید»، رویکردی مفهومی و روششناختی به حوزه تاریخ است که با شکلگیری دانش تاریخ در عرصه تاریخنگاری جدید شکل گرفت و در نیمه دوم قرن بیستم، به یک جریان تقریبا عمومی تبدیل شد. یکی از گفتمانهای رایج در تاریخ سیاسی ...




