قاعده قرعه به عنوان رویه قضایی با رویکردی بر آرای امام خمینی(س
(ندگان)پدیدآور
حاجی علی, فریباثمنی, زینبنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظر جامعی میان فقها پیرامونقاعدهقرعهوجود ندارد. قرعه در لغت و اصطلاح،بیرون آوردن یک سهم یا نصیب از میان اطراف آن است و ملاک صحت آن عدم اطلاع بر سهم خارج شده است. دو آیه از قرآن، روایات، سیرة عقلا و عقلدلالت بر حجیت قرعه در اسلام دارند؛ فقهای امامیه بر حجیت قاعده قرعه به نحو موجبه جزئیه اجماع دارند.
موضوع قاعده قرعه مطلق جهل و عدم وجود راه حل است. اگر چه بعضی قاعده قرعه را در مواردی که مورد عمل اصحاب قرار گرفته، جاری میدانند؛ ولی در بسیاری از ابواب فقهی این قاعده جریان دارد.
قرعه در قانون اساسی، قوانین مدنی و قوانین کیفری جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شده است. با تبیین قاعده قرعه از دیدگاه امام خمینی، باید قاعده قرعه در رویه قضایی حقوق ایران مورد استناد قرار گرفته و جایگاه مشخص و تعریف شدهای داشته باشد. اما با بررسی مصادیق اجرای این قاعده، به خصوص در مقایسه با مصادیق اجرای آن در فقه، این نتیجه به دست میآید که این قاعده علی رغم اتفاقی بودنش، بسیار محجور واقع شده و جایگاه خود را آنچنان که باید، در رویه قضایی پیدا نکرده است.
کلید واژگان
قرعهمجهول و مشتبه
رویه قضایی
قاعده فقهی
تنازع
شماره نشریه
54تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیسازمان پدید آورنده
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س)پژوهشگر و کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی.
شاپا
2423-64622676-5888




