دوره 18, شماره 71

 

ارسال های اخیر

  • مطالعه تطبیقی رویکرد امام خمینی(س) و مهاتما گاندی به عدم خشونت 

    موسوی جشنی, سید صدرالدین؛ معین گلباغ, محمد (پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2016-08-22)
     ﺗﺤﻮﻻت ﺟﻬﺎن ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺑﺨﺼﻮص اﻧﻘﻼب‌ها، ﮐﻮدﺗﺎﻫﺎ و ﺟﻨﮓﻫﺎ در ﺳﺪة اﺧﯿﺮ منجر به ﺑﺴﻂ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻧﻈﺮﯾﺎت متعددی در باب ﺟﻨﺒﺶ‌ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ شده است. ﺷﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮان ﮔﻔﺖ ﯾﮑﯽ از ﻣﺘﺄﺧﺮﺗﺮﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﺎﺗﯽ ﮐﻪ در ﺳال‌های ﭘﺎﯾﺎﻧﯽ ﻗﺮن ﺑﯿﺴﺘﻢ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ...

  • انسان‌شناسی در اندیشه امام خمینی(س) 

    ناصح, علی احمد؛ اسدی, مجید (پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2016-08-22)
    انسان‌شناسی علم به انسان و احوالات انسانی در بعد امور کلی و جزیی، فردی و اجتماعی، تئوریک و عملی است. بر این اساس علم انسان‌شناسی حوزه‌‌های بسیار گسترده‌ای از علوم را در برمی‌گیرد. لذا باید ریشه‌های علم انسان‌شناسی را ...

  • طلق بودن عوضین در بیع با رویکردی بر نظر امام خمینی (س ) 

    آل بویه, علی (پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2016-08-22)
    از جمله شروطی که فقها برای بیع بیان کرده‌اند، طلق بودن عوضین است. بر این اساس بیع عین مرهونة و بیع وقف و... را جایز ندانسته‌اند. اما اینکه شرط مستقلی است یا نه مورد بحث فقها قرار گرفته است. قانون مدنی ایران طلق بودن ...

  • تعارض استصحاب سببی و مسببی و کاربرد آن در حقوق موضوعه با رویکردی به نظر امام خمینی(س) 

    مرادی, خدیجه؛ خدایی, میلاد (پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2016-08-22)
    تعارض استصحاب سببی و مسببی به معنای تنافی میان مؤدای استصحاب سببی و مسببی است؛ که شک در یکی، مسبب از شک در دیگری است. این بحث اصولی از زمان متأخرین و به‌وسیلة شیخ طوسی اولین بار مطرح شد و بعد از ایشان سایر اصولیون به ...

  • بررسی اصل اولیه بازداشت موقت در فقه و اسناد بین المللی با رویکردی بر نظر امام خمینی(س) 

    موسوی بجنوردی, سیدمحمد؛ یوسفی, زهرا (پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2016-08-22)
    متهمی که وارد فرآیند کیفری می‌شود تا زمانی‌که مسئولیت کیفری و مجرمیت وی طی یک دادرسی عادلانه اثبات نشود بی‌گناه فرض می‌شود، این مفهوم اصل برائت است که در همة نظام‌های حقوقی به خصوص در دین مبین اسلام ...

  • برندسازی ایده‌ها: «صلحِ پایدار» به مثابه یکی از اصول گفتمانی انقلاب اسلامی 

    انصاری, منصور؛ سیدین زاده, میرقاسم (پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی, 2016-08-22)
    برندسازی را عمدتاً و البته تا حد زیادی به درستی در ذیلِ فعالیت‌های مرتبط با اقتصاد و تجارت، به ویژه اقتصاد و تجارتِ مبتنی بر منطق بازار مورد ملاحظه قرار می‌دهند. با این حال رشد و گسترشِ روزافزونِ فنون و مهارت‌های ...