شبیهسازی و تحلیل ترمودینامیکی موتور توربوفن دومحوره در شرایط نقطه طراحی و خارج از نقطه طراحی
(ندگان)پدیدآور
ربیعی, علیرضالکزیان, الیاس
نوع مدرک
Textگرایش انتقال حرارت و پیشرانش
زبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهش حاضر، مدلسازی ترمودینامیکی یک موتور توربوفن دو محوره، با کنارگذر مجزا در شرایط نقطه طراحی و خارج از نقطه طراحی انجام گرفته است. در این موتور بخشی از جریان هوا بهمنظور خنککاری پرههای توربین و همچنین تامین هوای داخل کابین از کمپرسور پرفشار برداشته میشود. همچنین از محل فن، توان، بهمنظور تامین توان اجزای جانبی استخراج میگردد. بهمنظور اعتبارسنجی مدلسازی ترمودینامیکی توسعه یافته، نتایج بهدستآمده با نتایج آزمایشگاهی موتور "CFM56-7B" شامل دور شفت کمفشار اصلاحشده، نیروی پیشران موتور، دبی جریان سوخت، دور شفت فشار بالا و دمای گازهای خروجی از موتور مقایسه میگردد. ترکیب معادلات دور موتور با تحلیل ترمودینامیکی سیکل و تدوین نتایج بهصورت نیروی پیشران عمومی که جزء نوآوریهای مطالعه حاضر میباشد نشان میدهد که مدلسازی انجامشده دارای حداکثر خطای 12% بوده و میتواند رفتار موتور را در شرایط خارج از نقطه طراحی به درستی پیشبینی کند. مشاهده میشود که در شرایط پرواز کروز جریان در خروجی کانال کنارگذر و همچنین خروجی هسته اصلی موتور خفه میشود. نتایج نشان میدهد که حساسیت خفه شدن جریان کانال کنارگذر در صورت افزایش ماخ ورودی جریان به موتور، بیشتر از هسته اصلی آن است. همچنین انحراف مثبت از اتمسفر استاندارد باعث میشود که نیروی پیشران کاهش و مصرف سوخت ویژه نیز کاهش یابد و انحراف منفی از اتمسفر استاندارد سبب افزایش نیروی پیشران و افزایش مصرف سوخت ویژه موتور میگردد.
کلید واژگان
موتور توربوفنخارج از نقطه طراحی
مصرف سوخت ویژه
نیروی پیشرانش
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین(ع)Imam Hussein University
سازمان پدید آورنده
امام حسینمالک اشتر



