بررسی تحلیلی مفاهیم و اندیشههای غربی تأثیرگذار بر نظریه تکوین عقل عربی عابد الجابری
(ندگان)پدیدآور
زکی, عبداللهابراهیمی پور, قاسمنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظریه تکوین عقل عربی به دلیل نگاه انتقادی آن، بارها از سوی پژوهشگران مختلف عربی و اسلامی و از زاویههای گوناگون مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این نوشتار با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و انتقادی تلاش شده است به مفاهیم و اندیشههای غربیِ که در طراحی این نظریه به کارگرفته شده، پرداخته شود. این مفاهیم عبارتند از: تفکیک عقل به دو قسم «عقل برسازنده یا کنشگر»[1] و «عقل برساخته یا متعارف»[2] از آندره لالاند، انگاره مثلث گاسدورف که مبتنی است بر رابطه میان انسان، خدا و طبیعت، «ساختار ناخودآگاه» استروس، «ناخودآگاه معرفتی» پیاژه و «اپیستمه»، «تحلیل ساختاری» و «تحلیل تاریخی» فوکو. یافتههای تحقیق نشان میدهد که علیرغم انسجام ساختاری نظریه، جابری مفاهیم فوق را از زمینهی اصلی آن جدا و در زمینه کاملاً متفاوت به کارگرفته است. ضمن اینکه راهبرد روششناختی نظریه به منظور ساختاری دیدن فرهنگ عربی نیز با اشکال مواجه است، زیرا با فرض اختلافاتی که جابری ترسیم میکند، امکان ساختاری دیدن آن به مثابه یک کل واحد منتفی میگردد. [1] . la raison constituante [2] . la raison cnstituee
کلید واژگان
جابریعقل عربی
عقل برساخته
عقل برسازنده
اپیستمه
ناخودآگاه معرفتی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01




