نقد درونگفتمانی ایده علم دینی
(ندگان)پدیدآور
شجاعیزند, علیرضانوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نقدهایِ درونگفتمانی به ایده علم دینی در سه دستة «بیرونی» و «درونی» و «پیامدی» قابل تفکیک است. در نقد و تأمل بیرونیِ علمِ دینی مدعیایم که اولاً دچار نوعی انفعال خفی است و ثانیاً به حائل و حامیهایی متوسل میشود که نه رافعند و نه جایز و نه صائب، و بالاخره این که تلاش چندانی برای رفع خلطهای مفهومی که در این باب وجود دارد، صورت نداده و نمیدهد. در نقد درونی آن هم نشان دادهایم که علم و دین در عین دوئیت، بیگانة از هم نیستند؛ بلکه نسبتهایی میانشان برقرار است که در چهار دسته از هم قابل تفکیکند. نخست، تأمین و عرضة «مبادی» و «متافیزیکِ» علم که از سوی دین صورت میگیرد. دوم، «انگیزهبخشی»، «اولویتشناسی» و «کاربستی» که دین برای علم رقم میزند. سوم، برگرفتن و برساختنِ «مفاهیم»، «نظریات» و «فرضیاتِ» علمی از دین به مثابه منبعی در کنار دیگر منابع و چهارم، استفادة علم از «اعتبار و حجیتهایِ» خاصِ آن دین. تنها مورد و محوری که مُبررِ اِطلاق و فرض تخصیص «دینی» برای علم است، همین آخری است که آن هم ناشدنی است؛ زیرا علم را از چارچوبِ مُحدَّد و مفروضِ آن خارج میسازد. در نقد پیامدی علم دینی نیز آوردهایم که انشعابجویی از جریان عمومی علم و برپاساختنِ علم خاصِ خود، اگر به نفع ادیانِ غیر عقلگرایی نظیر مسیحیت و برخی از فرقههای اسلامی اشعری مشرب باشد، به نفع اسلام و منطبق با آموزههای شیعی اصولی نیست. همچنین است استمدادجویی از رویکرد پستمدرن و برخی از گرایشات همسو و نزدیک به آن که نه ثمربخش است و نه به صواب.
کلید واژگان
اسلامیسازی علوم انسانیبومیسازی علم
تحول در علوم انسانی
تولید علم
مرجعیت علمی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01




