• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه ریاضی و جامعه
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه ریاضی و جامعه
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    معلمان ریاضی چگونه از تاریخ تابع در تدریس ریاضی استفاده می کنند؟

    (ندگان)پدیدآور
    رفیع پور, ابوالفضلمحسنی, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    592.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله تاریخ ریاضی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مفهوم تابع یکی از مفاهیم مهم ریاضیات مدرسه‌ای است، به گونه ای که یک ایده متحد‌ کننده در کل ریاضیات است. توابع، ابزار اصلی توصیف دنیای واقعی به زبان ریاضی هستند. تقریبا همه دانش‌آموزانی که در رشته تحصیلی خود واحدهایی از درس ریاضی را می‌گذرانند، با مفهوم تابع آشنا می‌شوند. این در حالی است که پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهند، اغلب دانش‌آموزان، درک ضعیفی از مفهوم تابع دارند. هدف اصلی در مقاله حاضر، به تصویر کشیدن تاریخ شکل‌گیری مفهوم تابع در گذر زمان؛ و سپس بررسی نحوه تدریس گروهی از معلمان ریاضی استان کرمان می‌باشد. به عبارت دیگر در این مقاله به این سوال پراخته شده است که معلمان ریاضی دبیرستانی، مفهوم تابع را چگونه تدریس می‌کنند؟ و نحوه تدریس‌شان با کدام رویکرد تاریخی همخوانی دارد؟ شرکت کنندگان در این مطالعه ‎20‎ نفر از معلمان ریاضی دبیرستانی در استان کرمان هستند که به صورت موردی انتخاب شده‌اند. نتایج حاصل از مشاهده کلاس درس نشان داد که معلمان شرکت کننده در این مطالعه، غالبا از سیر تحول و شکل گیری مفهوم تابع در تدریس شان استفاده نمی‌کردند. آنها تدریس تاربع را از تعریف صوری شروع کرده و پس از بیان چند مثال، ویژگی های تابع را برمی شمردند. همچنین تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مطالعه نشان داد که مفهوم تابع بر مبنای آخرین بازنمایی شناخته شده از تابع، یعنی بر مبنای رویکرد تناظر میان مجموعه‌ها (زوج مرتبی)، ارایه می‌شد.
    کلید واژگان
    تابع
    تاریخ ریاضی
    روش تدریس
    دبیران ریاضی
    97A30 تاریخ ریاضیات و آموزش ریاضی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    دانشگاه اصفهان
    سازمان پدید آورنده
    کرمان‏‏، دانشگاه شهید باهنر کرمان‏، دانشکده ریاضی وکامپیوتر‏، بخش ریاضی
    کرمان- زرند- اداره آموزش و پرورش زرند

    شاپا
    2345-6493
    2345-6507
    URI
    https://dx.doi.org/10.22108/msci.2020.118430.1333
    http://math-sci.ui.ac.ir/article_24411.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/171622

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب