عرفان خراسان و ابنعربی، تفاوتهای سلوکی
(ندگان)پدیدآور
رودگر, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خراسان به دلایلی چون دوری از مرکز خلافت، همواره مرکز تصوف بوده است، چنانکه شیعیان و معارضان سیاسی نیز به آن توجه داشتهاند. تصوفی که امروزه از آن یاد میشود، حاصل واکنشهای مکتب خراسان در برابر ابنعربی و شارحانش، چه در سلوک و چه در نظر (وحدت وجود)، است. نوع سلوک مشایخ خراسان در اندیشههای نظری ایشان تأثیرگذار بوده است. از این رهگذر، تفاوتهایی مبنایی و اساسی بین خود و مکتب ابنعربی مییافتند. پیدایش روش «وجه خاص» پس از روش «سلوک شطّار» فقط با بررسی این گونه از تفاوتها توجیهپذیر خواهد بود. دیگر وجوه افتراق، در برابر تفاوتهای چشمگیر نظری و سلوکی، رنگ میبازند و در نتیجه، بر عمق مخالفتهای ابتداییِ عرفان خراسان با ابنعربی و شارحان افزوده میشود. برای نشاندادن تفاوتها در حوزه سلوک، در این پژوهش ابتدا سلوک در عرفان خراسان و آنگاه سلوک در مکتب ابنعربی بررسی و مقایسه شده است. ثمره این مقایسه، رخنمودنِ تفاوتهایی است که علیرغم غلبه قاطع عرفان نظریِ ابنعربی، تشخص و استقلال مکتب خراسان را دستکم در ساحت سلوکی ثابت میکند.
کلید واژگان
عرفان خراسانمکتب ابنعربی
عرفان عملی
وجه خاص
شطّار
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
دانشگاه ادیان و مذاهبUniversity of Religions and Denominations
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه عرفان اسلامی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیشاپا
2423-40442538-1547




