مرور دوره 1, شماره 1 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 5 از 5
-
خوانشی انتقادی بر انگارههای شیعهشناسانه مونتگمری وات
(دانشگاه ادیان و مذاهبUniversity of Religions and Denominations, 2014-08-23)بخشی از مطالعات خاورشناسان معطوف به حوزه شیعهشناسی است. آنها با استفاده از روشهای گوناگون به کنکاش درباره سیر تحول و تفکر شیعه پرداختهاند. بعضی از این روشها در نوع خود بدیع بوده، افق جدیدی را پیش روی محققان مسلمان گشوده ...
-
معتزله بصره؛ تفاوتها و تمایزها
(دانشگاه ادیان و مذاهبUniversity of Religions and Denominations, 2014-08-23)جنبش اعتزال یکی از مهمترین جنبشهای کلامی است که اوایل قرن دوم هجری در بصره شکل گرفت. حمایت خلفای عباسی همچون مأمون، معتصم و واثق از آن موجب رشد سریع این جریان شد، به گونهای که عده زیادی از مردم عراق، از جمله ساکنان ...
-
نقدی بر تأویلستیزی ابنتیمیه
(دانشگاه ادیان و مذاهبUniversity of Religions and Denominations, 2014-08-23)در فهم و تفسیر متون، در طول تاریخ، همواره دو جریان به موازات هم وجود داشته است: ظاهرگرایی و تأویلگرایی. سلفیه یکی از جریانهای ظاهرگراست، که مدعی تأویلگریزی است، و وامدار ابنتیمیه است. وی تأویل را به سه معنا میداند: ...
-
پاسخگویی به شبهات رجعت: شبهات قفاری در اصول مذهب الشیعه
(دانشگاه ادیان و مذاهبUniversity of Religions and Denominations, 2014-08-23)رجعت یکی از آموزههای مهم در تشیع است که از ابتدا موافقان و مخالفانی داشته است. رجعت بازگشت عدهای از افراد است که از دنیا رفتهاند، ولی قبل از قیامت دوباره به دنیا باز خواهند گشت. این امر شامل حال کسانی خواهد شد که یا ...
-
چرایی و چگونگی عذاب اخروی: بررسی دیدگاه علامه مجلسی و علامه طباطبایی
(دانشگاه ادیان و مذاهبUniversity of Religions and Denominations, 2014-08-23)در پاسخ به پرسش از چرایی و چگونگی عذاب اخروی با دو رویکرد مواجهیم؛ رویکرد نخست، ارتباط میان کیفر و عذاب اخروی را همانند ارتباط جرم و جریمه دنیوی، اعتباری دانسته، خداوند را به عنوان عذابکننده خارجی جاعل و خالق عذاب میشمارد؛ ...



