تبیین رابطه بین مدیریت دانش(KM) و مدیریت کیفیت فراگیر(TQM) (مورد مطالعه: کلانتری های طرح مکنا شهرستان مرکز استان)
(ندگان)پدیدآور
مهدی احمدی بالادهی, سیدعلیرضا ابراهیمی, سیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
دانش به عنوان منبعی برای بقای سازمان ها ضروری بوده و برای اجرای مدیریت دانش به یک بازۀ زمانی به نسبت طولانی، فراهم سازی بسترهای فکری و فرهنگی، مهارتی و آموزشی، کانون های دانشی و فناورانه نیاز است. پژوهش حاضر درصدد تبیین رابطۀ مدیریت دانش و مدیریت کیفیت فراگیر می باشد. روش تحقیق، توصیفی(غیرآزمایشی) از نوع هم بستگی است. جامعه آماری شامل افسران کلانتری های طرح هدف مکنا در سطح فرماندهی انتظامی شهرستان مرکز استان مازندران به تعداد 113 بودند که 87 نفر به عنوان افراد نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزارهای مورد استفاده، شامل پرسش نامه استاندارد مدیریت دانش لاوسن(2003) و پرسش نامه استاندارد مدیریت کیفیت فراگیر می باشند. برای آزمون روایی از تحلیل عاملی تأییدی و برای آزمون پایایی از روش آلفایکرونباخ بهره گرفته شد که به ترتیب 961/0 و 935/0 مورد سنجش و تأیید قرارگرفت. جهت تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق، از آزمون هم بستگی پیرسون و ضریب رگرسیون با نرم افزارspss استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین مدیریت دانش(KM) و مؤلفه های آن با مدیریت کیفیت فراگیر(TQM)، رابطة مستقیم و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که کاربرد دانش، دارای بالاترین ضریب هم بستگی و انتشار دانش، پائین ترین ضریب هم بستگی را داشته اند.
کلید واژگان
مدیریت دانشمدیریت کیفیت فراگیر
نیروی انسانی
سازمان
ناجا
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
فرماندهی انتظامی استان مازندران- دفتر تحقیقات کاربردیسازمان پدید آورنده
درون سازمانیدرون سازمانی




