| dc.contributor.author | جباردخت, حجت | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T17:16:30Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T17:16:30Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T17:16:30Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T17:16:30Z | |
| dc.date.issued | 2018-04-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-04-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-01-28 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | جباردخت, حجت. (1397). شاخصهای توسعه آموزش عالی علوم انسانی. نامه فرهنگ و ارتباطات, 2(2), 155-182. | fa_IR |
| dc.identifier.uri | http://lcc.journals.isu.ac.ir/article_2635.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/17084 | |
| dc.description.abstract | در این مقاله، مفهوم «توسعه آموزش عالی علوم انسانی» به طور دقیقتر مفهومسازی و چارچوببندی میشود. این مفهومسازی با تدوین پانزده شاخص برای توسعة آموزش عالی علوم انسانی انجام میپذیرد. این شاخصها که ذیل سیاستگذاری آموزش عالی مطرح میشوند، در واقع راهکارهای عملیاتی برای اصلاح سیاستگذاری در آموزش عالی علوم انسانی هستند. لزوم حرکت به سمت پژوهشهای مسئلهمحور، تمرکززدایی، آمایش سرزمینی و توسعه موزون، مهمترین نتایجی هستند که در این شاخصها به آنها پرداخته شده است. شاخصها به روش فراتحلیل و کتابخانهای، به نحوی تنظیم شدهاند که تمام ابعاد توسعه، از جمله توسعه انسانی، توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی، توسعه ارتباطی و ... در بر گرفته شود و از سوی دیگر، توسعه آموزش عالی، با توسعه سایر بخشهای جامعه نیز هماهنگ و همراه شود. به عبارت دیگر، اگر آموزش عالی علوم انسانی در همه این پانزده شاخص، به طور هماهنگ ارتقا پیدا کند، تیپ ایدهآلِ «توسعه آموزش عالی علوم انسانی» رخ داده است. پیش از ورود به مسئله اصلی و ارائه شاخصها، ابتدا به ساختار و کارکرد آموزش عالی، نقش و کارویژه دانشگاه و اقتضائات و ویژگیهای جامعه علمی میپردازیم و این مفاهیم را در حد ضرورت این مقاله چارچوببندی میکنیم. سپس تعاریف، ضرورتها و کارکرد علوم انسانی در جامعه امروزی را از چند دیدگاه مختلف مورد بررسی قرار میدهیم تا مقدمات لازم برای ورود به هسته اصلی بحث برای خواننده تأمین گردد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1019 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه امام صادق علیه السلام | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نامه فرهنگ و ارتباطات | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Letter of Culture and Communication | en_US |
| dc.subject | شاخصهای توسعه آموزش عالی | fa_IR |
| dc.subject | تمرکززدایی | fa_IR |
| dc.subject | آمایش سرزمینی | fa_IR |
| dc.subject | توسعه موزون | fa_IR |
| dc.subject | توسعه بومی | fa_IR |
| dc.subject | دانشبَری نهادهای اجتماعی و اقتصادی | fa_IR |
| dc.title | شاخصهای توسعه آموزش عالی علوم انسانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله ترویجی | fa_IR |
| dc.contributor.department | فارغالتحصیل کارشناسی ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق علیهالسلام. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 2 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 155 | |
| dc.citation.epage | 182 | |