مدل مفهومی استفاده از فضای اینترنت توسط مخاطبان
(ندگان)پدیدآور
هاشمی, شهنازدیندار فرکوش, فیروزاحمدی مرویلی, لیلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اینترنت به عنوان یک پدیده جهانشمول فضایی را برای کاربران فراهم میکند که بتوانند تماماطلاعات و خدمات مورد نیاز خود را هر زمان و هر کجا و به هر میزان که بخواهند دریافت کنند.پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر استفاده از اینترنت به عنوان فضای مجازی، در بین دانشجویاندانشگاه تهران میپردازد. روش پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی است. ابزار گردآوری دادهها ازطریق پرسشنامه محققساخته با ضریب پایایی(آلفای کرونباخ) 88 % تهیه شده که با توجه به مبانینظری تحقیق، یازده عامل سواد ارتباطی، مدت زمان استفاده، پایگاه اجتماعی خانواده، پایگاه اقتصادیخانواده، اعتماد به فضای مجازی، دسترسی به اینترنت، محل دسترسی به اینترنت، رضایت و خشنودیاز خدمات، سن، جنسیت و محل زندگی به عنوان متغیر مستقل در نظرگرفته است. جامعه موردمطالعه کلیه دانشجویان دانشگاه تهران ، 30000 دانشجو، است و حجم نمونه بر اساس فرمولکوکران، 379 دانشجو در نظر گرفته شده است. تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر اینترنت نشان داد که ازبین عوامل یازدهگانه سواد ارتباطی، مدت زمان استفاده از اینترنت، پایگاه اجتماعی خانواده، اعتماد بهفضای مجازی، دسترسی به اینترنت، محل دسترسی به اینترنت، رضایت و خشنودی از خدمات فضایمجازی، جنسیت و محل زندگی با استفاده از فضای مجازی رابطه مستقیم دارند و عوامل سن و پایگاهاقتصادی خانواده با استفاده از فضای مجازی رابطه ندارند
کلید واژگان
فضای مجازیاینترنت
رضایت و خشنودی
سواد ارتباطی
شماره نشریه
213تاریخ نشر
2011-06-221390-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی / علوم تحقیقات تهرانسازمان پدید آورنده
نداردنویسنده و مسئول مکاتبات
ندارد




