• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات رسانه ای
    • دوره 7, شماره 3(پیاپی 18)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات رسانه ای
    • دوره 7, شماره 3(پیاپی 18)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    عوامل مؤثّر بر اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکۀ یک تلویزیون

    (ندگان)پدیدآور
    هاشم زهی, نوروزمهدوی, سمیه سادات
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    419.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این مقاله، بررسی میزان و عوامل مؤثّر بر اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکۀ یک تلویزیون می باشد . چارچوب نظری بااستنباط از نظریه های ارتباطات و جامعه شناسی تعیینشده است. شاخص های اعتماد و متغیرهای مؤثّر بر آن از نظریه های انگاره سازیخبری، انگ زنی، استفاده وخشنودی(نیازجویی)، متقاعدسازی(اقناع)، توازن(تعادل) شناختی و نظریات جامعه شناسانی؛ چون پاتنام،گیدنز، اوفه، اینگلهارت، اریکسون، دورکیم و مرتن استخراج شده اند. شاخص ها و متغیرهای مؤثّر برمیزان اعتماد با طیف لیکرتمورد سنجش قرار گرفت. صداقت و شفّافیت در خبر، عدم جانبداری در قبال گروه ها و جناح های خاص، سازگاری محتوا وموضوعات خبری با نیاز مخاطب، قابل درک بودن خبر برای مخاطبان و برطرف کردن نیازهای خبری بیشتری از مخاطبان؛شاخص های اعتماد می باشند. پایگاه اقتصادی- اجتماعی، میزان احساس امنیت اجتماعی، میزان رضایت از زندگی و میزان دینداریافراد به عنوان عوامل مؤثّر بر میزان اعتماد بررسی شده اند . جامعۀ آماری شهروندان 18 سال به بالای مناطق 5 گانۀ شهرکرمانبوده است. داده ها با روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه در سال 1391 به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و تصادفی ساده از 400 نفرجمع آوریشده است. نتایج توصیفی نشان می دهد، شهروندان کرمانی به میزان متوسط به اخبار شبکۀ یک تلویزیون جمهوری اسلامیاعتماد دارند. ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد، بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی، میزان احساس امنیت اجتماعی، میزان رضایت اززندگی و میزان دینداری افراد با میزان اعتماد شهروندان به اخبار شبکۀ یک رابطۀ معنی داری وجود دارد . رگرسیون چند متغیری و35 درصد از کلّ تغییرات واریانس میزان اعتماد به اخبار شبکۀ یک تلویزیون را تبیین / تحلیل مسیر نشان می دهد، متغیرهای مستقل 8می کنند.
    کلید واژگان
    اعتماد به رسانه
    شبکۀ یک تلویزیون
    پایگاه اقتصادی- اجتماعی
    میزان احساس امنیت
    رضایت از زندگی و میزان دینداری افراد

    شماره نشریه
    318
    تاریخ نشر
    2012-09-22
    1391-07-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی / علوم تحقیقات تهران
    سازمان پدید آورنده
    ندارد
    نویسنده و عهده دار مکاتبات

    شاپا
    2008-9619
    URI
    http://mediastudies.srbiau.ac.ir/article_4271.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/170468

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب