تحلیل لایهای بازیهای رایانهای: رویکردی برای داوری اخلاقی
(ندگان)پدیدآور
آل بویه, علیرضاسلیمی, محمدجمشیدی, فاطمهنوع مدرک
Textعلمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بازیهای رایانهای به عنوان یک رسانه، از اجزا یا زیرسیستمهایی تشکیل شدهاند. تجزیه این بازیها به اجزاء و لایههای تشکیل دهنده آن، میتواند دقت در پژوهشهای اخلاقی درباره بازیها را ارتقاء بخشد. این مقاله برآن است تا با تحلیل بازیهای رایانهای و پژوهشهای صورت گرفته درباره آنها، لایههایی برای بازی ها تعریف کرده و به منظور تبیین این لایه ها، نمونههایی از بازیها و مسائل اخلاقی مرتبط با آنها را بررسی کند. در یک تقسیمبندی میتوان هدف، داستان، مکانیک، تعامل و نماد را به عنوان اجزا و لایههای تشکیل دهنده بازیهای رایانهای به شمار آورد. دستاورد این پژوهش علاوه بر تسریع و دقتبخشی به داوریهای اخلاقی، کمک میکند تا لایههایی که ظرفیت بیشتری برای بحثهای اخلاقی دارند، مشخص شوند و گامی در مسیر ایجاد نقشهای برای پژوهشهای اخلاقی در این نوع بازیها برداشته شود و حتی به عنوان رویکردی برای شناخت دیگر موضوعات و مسائل اخلاقی بسط داده شود.
کلید واژگان
تحلیل لایهایبازیهای رایانهای
داوری اخلاقی
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیکارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهران
کارشناس ارشد فلسفه اسلامی
شاپا
2383-062X2383-0638




