شناسایی انواع چارچوبهای رسانهای ایجاد شده توسط رسانههای رقیب برای شکلدهی به خطمشیهای عمومی در ایران؛ مطالعه موردی هدفمندی یارانهها
(ندگان)پدیدآور
غلامپور راد, مسعودنوع مدرک
Textعلمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چهارچوببندی موضوعهای عمومی یکی از مهمترین امکانات و ابزارهای رسانه برای شکل دادن به افکار عمومی و تأثیرگذاری در تصمیمهای سیاسی است. رسانهها از طریق چهارچوببندی بر درک مخاطبان از موضوعها تأثیر میگذارند. از این رو، میتوان انتظار داشت که رسانهها از چهارچوببندی موضوعهای عمومی بهمنزلة ابزاری رقابتی استفاده کنند. رسانهها با خلق چهارچوبهای رقیب به پیشبرد اهداف سیاسی و اتخاذ تصمیمهای سیاسی مد نظرشان کمک میکنند. شناسایی انواع چهارچوببندیهای رسانههای رقیب از موضوعهای عمومی مانند هدفمندی یارانهها نشاندهندة چگونگی تلاش رسانهها برای تأثیرگذاری در سیاستهای عمومی است. به این منظور همة داستانهای خبری پیرامون موضوع هدفمندی یارانهها در دو گروه روزنامة رقیب تحلیل مضمونی شدند تا نحوة چهارچوببندی متضاد این رسانهها از موضوعهای عمومی آشکار شود. نتایج تحقیق نشان میدهد که این دو گروه از روزنامهها، که در رقابت سیاسی جهتگیریها و گرایشهای مخالفی دارند، از چهارچوببندیهای متضاد برای تأثیرگذاری بر تصمیمات سیاسی استفاده میکنند.
کلید واژگان
تأثیرات رسانهچاچوببندی
چارچوبهای رقابتی
فضای مضمونی
بسته چارچوبی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دکتری مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانشاپا
2383-062X2383-0638




