مرور دوره 1, شماره 2 بر اساس عنوان

  • باز‌شناسی نقش فیلم مستند در آموزش تاریخ 

    همراز, ویدا (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-02-20)
    تاریخ مجموعه‌ای سترگ دربارۀ زندگی اقوام و ملت‌های گوناگون در گذر زمان است. ملت‌ها می‌کوشند با حفظ دانش تاریخی و انتقال آن به نسل‌های بعد هویت خود را پاس دارند. اما ماهیت غیر‌عینی تاریخ و انقطاع زمانی میان گذشته و حال ...

  • بررسی نقش تلویزیون در حوزۀ نقد و شیوۀ مناظره 

    حسنی‌فر, عبدالرحمن؛ ابوالحسنی, الهه (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-02-20)
    رسانه‌ها با انتقال ارزش‌ها،‌‌‌ هنجارها، و الگوها به مخاطبان باعث هم‌نوایی و هم‌سویی و تجانس فکری و عملی افراد جامعه می‌شوند. به عبارت دیگر، از آن‌جا که امروزه افراد اجتماع به‌طور گسترده‌ای با رسانه‌‌ها در ارتباط‌اند، از ...

  • شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های نقش تلویزیون در توسعۀ فرهنگ کارآفرینی 

    زعفریان, رضا؛ خرمی, زهرا؛ محمدی الیاسی, قنبر (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-02-20)
    مطالعات بسیاری بر اهمیت توسعۀ فرهنگی در مسیر توسعۀ کارآفرینی و رشد اقتصادی تأکید کرده‌اند، به‌‌طوری ‌که به‌تدریج واژة فرهنگ کارآفرینی به‌صورت یک برساخته و مفهوم جدید شکل‌ گرفته و ابعاد خاص خود را دارد. ابعاد شخصیتی شامل ...

  • مدل مفهومی تبیین گفتمان حاکمیت، مردم، و رسانه با رویکرد پدافند غیرعامل 

    سلطانی فر, احسان؛ روشندل اربطانی, طاهر (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-02-20)
    اهمیت رسانه در حکمرانی جدید در قالب مباحثی چون «حکمرانی خوب» همواره مورد تأکید کارشناسان مدیریت دولتی و مدیریت رسانه بوده است. از سوی دیگر، محققان علوم سیاسی و مطالعات بین‌الملل نیز در قالب موضوعاتی چون دیپلماسی رسانه، ...

  • مرگ سوژه در هنر جدید رسانه‌ای 

    نصری, امیر (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-02-20)
    هنر جدید رسانه‌ای یکی از تحولات هنری است که از دل هنرهای معاصر برآمده است. پیدایی هنرهای معاصر با جدایی از مؤلفه‌ها و مقاصد هنر مدرن ممکن شد و از میان آن‌ها تأکید بر سوژة هنرمند مهم‌ترین مؤلفة هنر مدرن بود که هنرهای معاصر ...

  • هویت در عصر رسانه‌های دیجیتال 

    صانع پور, مریم (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-02-20)
    توسعة شبکه‌های ارتباط الکترونیکی هویت اجتماعی انسان را وارد مرحلة جدیدی کرده است. در این مرحله، افراد با فرهنگ‌ها، نژادها و شرایط محیطی خاص خود می‌توانند در تشکیل هویت جمعی انسان نقشی فعال ایفا کنند، هرچند این کثرت ممکن ...

  • پرداختن به فلسفة ‌‌رسانه 

    دیباجی, سیدمحمدعلی؛ رئیس‌میرزایی, زهرا (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-02-20)
    فلسفة رسانه اصطلاحی است با سابقة کمی بیش از یک دهه. هنسن Mark B.) (Hansen، هارتمن (Frank Hartmann)، و سنبوث (Mike Sandbothe) از جمله کسانی‌اند که به‌طور اثباتی یا انتقادی این اصطلاح را مورد استفاده و بحث قرار داده‌اند. ...