• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    متوسط سن شروع خدمات کاردرمانی در کودکان دارای مشکلات حرکتی چیست و تحت تاثیر چه فاکتورهایی است؟

    (ندگان)پدیدآور
    کاوسی پور, سمیهدرخشان راد, سید علیرضاعلی حسینی, سید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    638.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و اهداف تشخیص بهنگام مشکلات حرکتی و شروع بهنگام خدمات کاردرمانی به کسب نتایج بهتر در کودکان کمک می کند . چرا که مغز در حال رشد در ماههای ابتدای تولد از پتانسیل بهبود بالایی برخوردار است. لذا در این مطالعه به بررسی میانگین سن شروع خدمات کاردرمانی در کودکان دارای مشکلات حرکتی  و فاکتورهای موثر بر آن پرداخته شده است. مواد و روش ها این مطالعه با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت  و پرسشنامه ارزیابی سطح توانمندی خانواده، به روش توصیفی مقطعی و با کمک نمونه گیری در دسترس در یکی از  کلینیک های جامع توانبخشی شهر شیراز بر روی 65 کودک دارای مشکلات حرکتی  انجام شد. یافته ها در نهایت ملاحظه گردید سن تشخیص مشکل حرکتی در کودکان در این مرکز5/8±1/9 ماهگی و سن شروع خدمات توانبخشی، 9/13±9/17ماهگی می باشد. بنابراین یک تاخیر تقریبا 11 ماهه از زمان تشخیص مشکل کودک تا زمان دریافت خدمات کاردرمانی وجود دارد001/0=P . همچنین کودکانی که مشکل آنها توسط پزشک تشخیص داده شده است زودتر از کودکانی که والدین آنها نسبت به وضعیت حرکتیشان ابراز نگرانی کرده اند از خدمات کاردرمانی بهره گرفته اند041/0 =P. سایر فاکتورها نظیر جنسیت کودک، وضعیت اجتماعی تحصیلی والدین، سطح توانمندی خانواده، وزن هنگام تولد و وضعیت کودک هنگام تولد تاثیر بسزایی در زمان شروع خدمات کاردرمانی نداشته است. نتیجه گیری به نظر می رسد تشخیص مشکل توسط پزشک  و توصیه آنان به پیگیری درمان کاردرمانی کودکان  نقش مهمی در شروع بهنگام کاردرمانی در  کودکان دارای مشکل حرکتی و تداوم  پیگیری درمان توسط والدین  دارد.
    کلید واژگان
    سن ارجاع
    سن آغاز کاردرمانی
    مداخلات بهنگام

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2015-06-22
    1394-04-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    1. مربی عضو هیئت علمی دانشکده علوم توانبخشی، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشجوی دکتری کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. تهران، ایران
    2. مربی عضو هیئت علمی دانشکده علوم توانبخشی، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشجوی دکتری کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. تهران، ایران
    3. دانشیار، دکترای تخصصی کاردرمانی،گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

    شاپا
    2251-8401
    2252-0414
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2015.1100021
    http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100021.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/170030

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب