• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی مقایسه‌ای درک و تولید مقوله‌های تصریفی اسم بین کودکان فارسی‌زبان بهنجار و کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا با سن تقویمی 9-7 سال

    (ندگان)پدیدآور
    آهنگر, عباسعلیاطمینان, محمود رضارزم دیده, پریاابراهیمی پور, فهیمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    876.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و اهداف کودکان بهنجار زبان را در فاصله زمانی مشخصی فرا می‌گیرند، اما این امر در مورد کودکان طیف اتیسم به گونه‌ دیگر است. در اختلال طیف اتیسم بنا به دلایلی تکلم کودک دچار نقص می­گردد؛ به عبارت دیگر، یادگیری زبان با انحراف رشد زبانی همراه می‌شود. پژوهش حاضر به بررسی مقایسه‌ای درک و تولید مقوله­ های تصریفی اسم شامل شمار، معرفگی، حالت و مالکیت بین کودکان بهنجار و کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالای فارسی‌زبان با سن تقویمی مشابه 9-7 سال می­ پردازد. مواد و روش ­ها داده‌های پژوهش حاضر به وسیله 3 خرده­آزمون درک دستوری، تقلید جمله و تولید کلمه آزمون رشد زبان فارسی به دست آمده است. بدین­ منظور، از 15 کودک بهنجار مدارس معمولی و 15 کودک مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا از مدرسۀ اتیسم کرمان خواسته شد تا به این آزمون ­ها پاسخ دهند. در ادامه، برای مقایسه میانگین آزمون­ های مورد نظر و مقدار P آن‌ها در هر دو گروه از نرم‌افزار SPSS22 و آزمون t مستقل استفاده گردید. یافته­ ها نتایج پژوهش حاضر نشان داد درک و تولید مقوله‌های تصریفی اسم در گروه کودکان بهنجار نسبت به کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا بیشتر بود و تفاوت معناداری بین میانگین درک و تولید آنها در بین این دو گروه وجود داشت (0.05>P). نتیجه ­گیری به نظر می‌رسد که کودکان بهنجار عملکرد بهتری در درک و تولید مقوله­های تصریفی اسم نسبت به کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا دارند.
    کلید واژگان
    درک و تولید
    مقوله‌های تصریفی اسم
    کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا
    اطفال

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-06-21
    1399-04-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار زبان‌شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران
    استاد، روانپزشک، سازمان بهزیستی استان تهران، ایران
    استادیار زبان‌شناسی، دانشگاه ولیعصر رفسنجان، ایران
    کارشناس ارشد زبان‌شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران

    شاپا
    2251-8401
    2252-0414
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2019.111490.2027
    http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100809.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169998

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب