تاثیر بازی های توجهی و توانبخشی شناختی بر توجه و کارکرد های شناختی کودکان بیش فعال
(ندگان)پدیدآور
اسلامی نصرت آبادی, مهدیهنمازی زاده, مهدیاصلانخانی, محمد علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف امروزه نقص توجه/بیش فعالی از رایجترین اختلالات رفتاری و مشکلات روانشناختی کودکان است که در مراجعان به درمانگاههای روانپزشکی مشاهده میشود. هدف پژوهش حاضر "بررسی تاثیر بازی های توجهی، توانبخشی شناختی و تمرینات ترکیبی بر توجه و کارکردهای شناختی کودکان بیش فعال" میباشد. مواد و روش ها پژوهش حاضر با توجه به اهداف پیش بینی شده، از نوع تحقیق نیمهتجربی و طرح آن پیش آزمون-پس آزمون با چند گروه بود. شرکت کنندگان شامل 40 کودک 9 تا 12 سال مقطع ابتدایی بودند که به صورت تصادفی در چهار گروه بازی های توجه ی، تمرینات توانبخشی شناختی، تمرینات ترکیبی (ریتمیک شناختی) و گروه کنترل تقسیم شدند. در پیش آزمون هر آزمودنی آزمونهای مربوط به سنجش حافظه کاری (آزمون ان بک)، توجه پایدار (آزمون عملکرد مداوم) و کارکردهای اجرایی (آزمون برج لندن) را اجرا کردند. سپس آزمودنی ها بر اساس گروه بندی ذکرشده، بهمدت 16 جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه به تمرین پروتکل گروه خود پرداختند. پس از آخرین جلسه تمرین، آزمودنی ها پس آزمون را که شامل اجرای مجدد آزمون های مربوط به سنجش حافظه کاری (آزمون ان بک)، توجه (آزمون عملکرد مداوم) و کارکردهای اجرایی (آزمون برج لندن) بود را اجرا نمودند. یافته ها یافته ها نشان داد در متغیر کارکردهای اجرایی، حافظه کاری و توجه، گروه تمرین ترکیبی بهطور معناداری خطای کمتری نسبت به گروه کنترل داشتند، اما گروه های دیگر تفاوت معناداری باهم نداشتند (05/0>p). نتیجه گیری گروههای ترکیبی تقریبا در تمام خردهمقیاسها منجر به بهبود حافظه کاری، توجه و کارکردهای اجرایی کودکان دارای بیش فعالی میشود.این عملکرد بهتر به بهره برداری همزمان از فواید دو نوع تمرین نسبت داده شد.
کلید واژگان
اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD)بازیهای توجهی
تمرینات توانبخشی شناختی
کارکردهای شناختی
رفتار حرکتی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای یادگیری حرکتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایراندانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
استاد مشاور دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
شاپا
2251-84012252-0414




