نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعزیزی, صفوراfa_IR
dc.contributor.authorراجی, پروینfa_IR
dc.contributor.authorموسوی, سیده تهمینهfa_IR
dc.contributor.authorعلیزاده, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorفقیه زاده, الهامfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:06:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:06:36Z
dc.date.available1399-07-09T00:06:36Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:06:36Z
dc.date.issued2019-06-22en_US
dc.date.issued1398-04-01fa_IR
dc.date.submitted2018-09-08en_US
dc.date.submitted1397-06-17fa_IR
dc.identifier.citationعزیزی, صفورا, راجی, پروین, موسوی, سیده تهمینه, علیزاده, مهدی, فقیه زاده, الهام. (1398). بررسی تاثیر مداخلات مبتنی بر حس بر رفتارانطباقی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم. فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی, 8(2), 128-145. doi: 10.22037/jrm.2018.111370.1945fa_IR
dc.identifier.issn2251-8401
dc.identifier.issn2252-0414
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2018.111370.1945
dc.identifier.urihttp://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100606.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169918
dc.description.abstractمقدمه و اهداف بین بیش­پاسخ­دهی حسی در کودکان اتیسم و مشکلات توجهی رابطه مثبتی وجود دارد. همچنین کم­پاسخ­دهی حسی با مشکلاتی در بروز رفتارهای تطابقی، مهارت­های ارتباطی و مهارت­های اجتماعی همراه است. هدف از مطالعه حاضر بررسی مداخلات مبتنی بر حس بر رفتار انطباقی کودکان اتیسم با عملکرد بالا بود. مواد و روش­ ها مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی بود که بر روی 50 کودک با اختلال طیف اتیسم که به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند، انجام گرفت. جهت جمع­آوری اطلاعات از ابزار ارزیابی پرسش­نامه رفتار تطابقی واینلند استفاده شد. اﯾﻦ ارزﯾﺎﺑﯽ­ﻫﺎ در دو ﻓﺎﺻﻠﻪ زﻣﺎﻧﯽ (ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع ﻣﺪاﺧﻠﻪ و ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﺲ از اﺗﻤﺎم ﻣﺪاﺧﻠﻪ) اﻧﺠﺎم گرفت. گروه کنترل، مداخلات رایج کاردرمانی را دریافت کردند و گروه مداخله علاوه بر مداخلات رایج از پروتکل حسی این مطالعه نیز بهره­مند شدند. داده­های حاصل از پرسش­نامه­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS و آزمون­های Paired T Test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها بر اساس یافته­های به­دست­آمده از آنالیز آماری بین گروهی، بین میانگین نمرات رفتار تطابقی کودکان مبتلا به طیف اتیسم در دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد (قلمرو مهارت­های ارتباطی (575/0P=)، مهارت­های روزمره زندگی (702/0P=)، اجتماعی شدن (449/0P=) و رفتار ناسازگارانه (605/0P=). نتیجه ­گیری مداخله­ی مبتنی بر حس بر روی رفتار انطباقی کودکان اتیسم تاثیر نداشته است و با توجه به این که رفتار تطابقی به حس­های ثانویه (بویایی، چشایی، شنوایی) مرتبط است، پیشنهاد می­شود در مداخلات کوتاه­مدت این متغیر هم مد نظر قرار داده شود.fa_IR
dc.format.extent559
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.publisherShahid Beheshti University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Scientific Journal of Rehabilitation Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2018.111370.1945
dc.subjectاختلالات طیف اتیسمfa_IR
dc.subjectمداخلات مبتنی بر حسfa_IR
dc.subjectرفتار تطابقیfa_IR
dc.subjectکاردرمانیfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر مداخلات مبتنی بر حس بر رفتارانطباقی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای آمار زیستی، دانشکده پیراپزشکی، گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue2
dc.citation.spage128
dc.citation.epage145
nlai.contributor.orcid0000-0003-1078-6177


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد