بررسی مروری اثربخشی استفاده از تجهیزات پیشرفته در راه رفتن کودکان فلج مغزی
(ندگان)پدیدآور
نوری, منصورحسینی, سید علیاکبرفهیمی, نازیلانوع مدرک
Textمقاله مروری
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف
فلج مغزی از جمله اختلالات سیستم عصبی مرکزی است که موجب محدودیت در حرکت و پوسچر میشود. کسب توانایی راه رفتن یکی از اهداف اصلی تیمهای توانبخشی در این کودکان میباشد. بدین منظور ابزارها و دستگاههای پیشرفتهای در سراسر دنیا جهت آموزش و اصلاح راه رفتن کودکان فلج مغزی طراحی و ساخته شده است؛ لذا هدف مطالعه حاضر بررسی مروری اثربخشی این تجهیزات در راه رفتن کودکان فلج مغزی میباشد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه مروری توصیفی میباشد که اثربخشی استفاده از تجهیرات پیشرفته را در راه رفتن کودکان فلج مغزی مورد بررسی قرار میدهد. در این مطالعه از بانکهای اطلاعاتی داخلی و خارجی بین سالهای 2005 تا ماه جولای 2016 برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است که از 216 مقاله بهدستآمده 32 مقاله کامل مرتبط با موضوع، مورد مطالعه قرار گرفته است.
یافته ها
طبق مطالعات بررسیشده استفاده از تجهیزات پیشرفته که غالبا به عنوان آموزشدهنده راه رفتن بوده، تاثیر زیادی در آموزش و اصلاح راه رفتن داشته است. بررسی مطالعات نشان میدهد اینگونه مداخلات که در برخی موارد همراه با توانبخشی واقعیت مجازی بوده، در بهبود مولفههای راه رفتن از جمله طول گام، سرعت، مدت زمان و قدرت عضلات موثر میباشد.
نتیجه گیری
به نظر میرسد استفاده از تجهیزات پیشرفته همراه با سایر مداخلات توانبخشی میتواند در تسریع کسب مهارت راه رفتن و اصلاح آن در کودکان فلج مغزی موثر بوده و به عنوان روشی کارآمد در توانبخشی مطرح گردد.
کلید واژگان
فلج مغزیراه رفتن
فناوری
کاردرمانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی کاردرمانی، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایراناستاد، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
استادیار، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
شاپا
2251-84012252-0414




